A Malév és ezzel a magyar légiközlekedés történetében is korszakalkotó, kéthajtóműves szélestörzsű típus első példánya 1981. szeptember 26-án teljesítette szűzrepülését.

A Boeing a 747-es forgalomba állítása után, a hetvenes évek legelején kezdte el az óriásgépnél kisebb kapacitású repülőgép tervezését, az addigra már közel két évtizedes műszaki színvonalat képviselő és így lassan korszerűtlenné váló 707-es, valamint más hasonló típusok leváltására.

Az első prototípus-példány szűzrepülése (Forrás: Boeing)

A korszerű, takarékosabb, kétáramú gázturbinás hajtóművek és további technológiai előrelépések megjelenésével, valamint az 1973-as olajválság (a nyersanyag és ezzel a belőle készülő üzemanyag árának radikális növekedése) nyomán, az európai Airbus A300-ashoz hasonlóan a végső terv kéthajtóműves, “kis” szélestörzsű repülőgéppé formálódott.

A Boeing történetében először két pilótával üzemeltethető szélestörzsű típus született, ráadásul az azonos időben kifejlesztett 757-essel rokon kialakítású fülkével, így a hajózószemélyzet közös típusvizsgával repülheti a kettőt.

Az alapváltozat, a legkisebb 767-200-as 1982. szeptember 8-án a United Airlinesnál debütált. Később jöttek a továbbfejlesztések: a megnövelt hatótávú, így transzatlanti járatokra is alkalmas -200ER az izraeli El Al légitársaságnál 1984-ben állt forgalomba, a hosszabb törzsű -300-as 1986-ban a Japan Airlinesnál, ennek nagy hatótávú -300ER változata 1988-ban az American Airlinesnál, míg a legnagyobb, a DC-10-es és a Lockheed Tristar leváltására szánt -400ER variáns 2000-ben a Deltánál és a Continentalnál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév 1991-ben két (plusz egy opció, amelyet később törölt) -200ER beszerzése mellett döntött, de a következő évben, a nyári charterszezonra egy hosszabb törzsű -300ER-t bérelt.

Két saját gépét 1993 májusában vette át, ezekkel indultak el a hosszútávú menetrend szerinti járatai, a következő másfél évtizedben a légitársaság 767-esei Amerikától Ausztráliáig számos távoli célállomáson jártak. A flottában e kettőn felül még egy-egy -300ER változatú példány is előfordult átmeneti időszakokra, lízingszerződéssel.

Fotó: AIRportal.hu

A HA-LHA lajstromjelű 767-200ER a Malévtól a brazil Varighoz került, majd az USA-ban szétbontották 2015 körül. Társa, a HA-LHB egy ománi kitérő és a Malév hosszútávú járatainak megszűnése, majd a légitársaság csődje után jó ideig a budapesti reptéren állt. Aztán értékesítették, végül kibontották a még értékesíthető elemeit és részegységeit, 2013 óta a szerkezete mentési gyakorlatok eszköze, függőleges vezérsíkja viszont az Aeroparkban látható.

Az egyik legsikeresebb, a hadseregnek szánt gépekkel együtt több mint 1300 példányban elkelt kéthajtóműves szélestörzsű típust (amelyből az Aviation Week adatai szerint még több mint 600 példány áll szolgálatban) máig gyártják, noha a leváltására szánt 787 Dreamliner már jó ideje szolgálatban áll. Igaz, csupán a katonai légiutántöltő és a cargo-változat tartja még életben a gyártósort Everettben.

A 767-esről részletesen a tíz évvel ezelőtti harmincadik évfordulón megjelent cikkünkben írtunk, számos érdekességet és további adatot bemutatva.

Napjainkban a típus az áruszállító légitársaságok körében a legnépszerűbb, azon belül is leginkább az expressz szállítást végző, integrátor cégek használják. (Fotó: AIRportal.hu)