Ma hét éve, hogy leállt a Malév: az évforduló alkalmából megnéztük, mi történt a nemzeti légitársaságnál szolgált nyugati gyártmányú gépekkel a csőd után. A cég egykori flottájának gerincét alkotó Boeing 737-esek közül például a többség máig utasokat szállít, köztük egy oldtimer 737-200-as is, de néhányat már áruszállítóvá alakítottak, és van olyan, amelyet szétbontottak.

Három Dash 8-as még él, egyet szétbontottak (Fotó: AIRportal.hu)

Utánajártunk, hogy a Tu-134-eseket és Tu-154-eseket leváltó nyugati gyártmányoknak a Malév leállása után (illetve egyeseknek még az előtt, a kivonásukat követően) a Planespotters adatbázisa alapján mi lett a sorsa.

A négy darab légcsavaros-gázturbinás Bombardier Dash 8-as közül a HA-LQA, LQC és LQD lajstromjelűek a Wideroe regionális cégnél jelenleg is repülnek, az LQB-t azonban szétbontották Innsbruckban.

Szudán és Ausztrália vidékein

A szintén Bombardier-gyártású CRJ-200 (Canadair Regional Jet) példányai közül a HA-LNA sokáig, a 2008-as kivonásától 2017 őszéig állt Ferihegyen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Miután repülőképes állapotba hozták a budapesti reptéren dolgozó szakemberek, Kazahsztánba került a SCAT Airlines-hoz, de az adatbázis szerint le van tárolva.

Kilenc évig állt Ferihegyen a HA-LNA lajstromjelű CRJ-200-as, majd Kazahsztánba került (Fotó: AIRportal.hu)

Az LNB és LND a szudáni Nova Airwayshez került (utóbbi az egy évvel ezelőtti spotterfotó szerint még mindig csaknem teljes Malév-festésben volt látható), az LNC pedig a skandináv Cimber Airnél szolgált, ám a legutóbbi adatok szerint Calgaryban tárolják (hacsak szét nem bontották).

Egy különlegesség is volt a Malévnél, a korábbi, CRJ-100-as típusváltozatú HA-LNX a fiatalabb testvéreinek megérkezése előtt, 2002-ben néhány hónapig magyar színekben repült. Most a kanadai Vancouverben, a British Columbia Institute of Technology-ban őrzik.

Fotó: AIRportal.hu

A Tu-134-esek leváltására érkezett Fokker 70-esek közül a HA-LMA, LMB és LMC a romániai Carpatairnél tett kitérő után jelenleg a főként bányavállalatoknak szolgáltató ausztrál Alliance Airlines flottájában repül, a más úton odaérkezett LME és LMF társaságában.

Az LMD pedig elvileg a pápua-új guineai Air Niugini színeiben van, de az adatbázis szerint használaton kívül, letárolva áll.

Nagyvasak darabokban és áruszállítóként

Az USA gyártmányaira térve a Malév korszaknyitó szélestörzsű gépei, az 1993 tavaszán érkezett Boeing 767-200ER-ek közül a HA-LHA a 2007-es kivonása után a (később csődbe ment) brazil Varignál repült 2011-ig, aztán 2015-ben szétbontották az Egyesült Államokban. A budapesti reptér műszaki előterén sok évig parkoló LHB törzse – miután az értékes alkatrészeket egy kanadai vevő kiszereltette belőle – mentési gyakorlatokra szolgál jelenleg. A reptér egyik eldugott sarkában, egyre rosszabb állapotban várja sorsát, a vezérsíkja azonban az Aeroparkba került.

LHBéla közvetlenül a szétbontása előtt, 2013. szeptemberében. (Fotó: AIRportal.hu)

A nagyobb, bérelt -300ER-ek közül kettő is viselte a HA-LHC lajstromjelet, az első, amely a saját -200ER-ek érkezte előtt az 1992-es a nyári menetrendben repült a Malévnél, most az Atlas Air flottájában szállít utasokat.

A második LHC, amely 2007 tavaszától 2008 őszéig szolgált a magyar légitársaságnál, ma áruszállítóvá alakítva az Amazonnak fuvaroz.

Az 1989-es gyártású, LHD lajstromjelű példány pedig, amely 2000-2001-ben volt a Malévnél, utoljára a Kenya Airways színeiben repült, ám mivel egy bontócég birtokában van, lehet, hogy már szét is szedték.

Az igáslovak még mindig húznak 

Ahogy számos cég flottájának gerincét, úgy a magyar nemzeti légitársaságét is a Boeing 737-esek alkották több mint két évtizeden át. Időben visszafelé nézzük meg, hogy az „igáslónak” is nevezett típus Malévnél szolgált különböző változatairól és példányairól mi tudható most.

A Malév a Oneworld légiszövetség tagja volt az utolsó éveiben, az egykor HA-LOU lajstromjelű és speciális festésű 737-800-as ma egy ázsiai cégnél repül (Fotó: AIRportal.hu)

A 2003 tavaszától forgalomba állított, a gyártótól újonnan érkezett 18 darab Next Generation változat közül a hosszabb törzsű -800-asokkal kezdjük. A HA-LOC az orosz Yakutia Airlinesnál repül. Ez az a gép, amely 2011 nyarán charterjáratot teljesítve a krétai Iráklio repterén leszálláskor megsérült, majd kijavították.

A LOH, a LOK és a LOM a szintén orosz S7 légitársaságnál szolgál, az egykori Oneworld-festésű LOU pedig az ázsiai Eastar Jetnél.

A -700-asok közül a HA-LOA és a LOB a cseh Smartwingsnél dolgozik, a LOI, LOL, LOP, LOR és LOS pedig az Egyesült Államokban, a fapados óriáscég Southwestnél.

A rövid törzsű 737-600-asokat szétbontották a leállás után (Fotó: Olvasónktól)

Utóbbiak egyébként a Malév leállása után, még az amerikai diszkont légitársaság előtt a később csődbe ment orosz Transaero légitársaságnál is jártak.

A 6 darab rövid törzsű -600-ast mind szétbontották (és vélhetően számos alkatrészét értékesítették) a Malév leállása után, a tulajdonos lízingcég a kis méretű változat iránti csekély kereslet miatt döntött így.

Két példány (LOF és LOJ) pilótafülkéjét azonban repülőgépszimulátor építéséhez szerezték meg magánszemélyek.

Fotó: Kanadai olvasónk, a két 737-600-as pilótafülke tulajdonosa

Mindezek, a Next Generation változatok az 1991-től a kétezres évek közepéig használt Classic 737-eseket váltották le. Ezek közül a legkisebb -500-asból kettőt üzemeltetett a Malév, mindegyik a Hapag-Lloydtól érkezett, majd oda is tért vissza.

Kitérők után egyikük, a HA-LEP a bontóban végezte, a LER pedig elvileg az illnoisi Oak Brook Center Mall gyerekeknek szóló élményparkja, a KidZana egyik dísze.

A -400-asok közül a HA-LEN és a LEO a spanyol Swift Airnél, a LEU a dél-koreai Air Incheonnál repül áruszállítóvá alakítva. A LEV utasszállító maradt, és a litván Get Jet flottájában van, a LEY és a LEZ pedig befejezte pályafutását.

Ami a -300-asokat illeti, egyenesen a Boeing-gyárból érkezett 1991-ben a lízingelt HA-LED, a LEF és a LEG, 1994-ben pedig a LEJ.

Ezen egykori új példányok közül a néhai HA-LED a kivonása után a Norwegiannél repült 2004-től, most a román Blue Air üzemelteti YR-BAP lajstromjellel.

A LEF Ázsiába került, utolsó információk szerint letárolva állt. A LEG, amelyet 1991-ben II. János Pál pápa első magyarországi látogatása alkalmával Szent István nevére kereszteltek, a kínai YTO Cargo cégnél, áruszállítóvá alakítva üzemel jelenleg. A LEJ pedig a spotterfotók tanúsága szerint 2018 nyarán még javában utasokat szállított Dél-Amerikában, a Boliviana de Aviación színeiben.

Fotó: AIRportal.hu

A LES és a LET használtan került a Malévhoz, aztán 2003-tól ezeket is a Norwegian üzemeltette: az elérhető adatok szerint az előbbi vélhetően letárolva áll, az utóbbit azonban szétbontották. A LEX pedig szintén az YTO Cargo flottájában, áruszállítóvá alakítva dolgozik.

A Classic változatoknál is korábbi generációt képviselő hat 737-200-as a HA-LEA, LEB, LEC, LEI, LEM és LEK lajstromjeleket viselték a Malévnél.

A nemsokára 36 éves egykori HA-LEC feltehetően még aktív: a venezuelai Avior légitársaságnál YV-3151 lajstromjelet viselő gépet legutóbb 2018 novemberében fotózták leszállás közben, Curacao szigetének repterén.

A többi -200-as, amelyeknek a Malévet megelőzően és a nemzeti légitársaság flottájából történt kivonásukat követően is sokszínű életük volt a világ különböző pontjain, már befejezték pályafutásukat.

Malév-évforduló: “Szerettem volna innen menni nyugdíjba”