Megállapodott az Airbus és a CFM, hogy a hajtóműgyártó fejlesztés alatt álló Open Fan (nyitott ventilátorlapátos) erőforrását egy A380-ason tesztelik majd.

Az európai repülőgépgyártó közleménye szerint a Farnborough-i Légiszalonon kötötték meg az együttműködési szerződést. A GE és a Safran közös tulajdonában álló CFM a repülési tesztekig még számos próbát elvégez majd.

Az Open Fan elnevezésű erőforrás prototípusának első felszállása az óriásgép egyik hajtóműpilonjára szerelve a 2020-as évek második felében várható majd.

Grafika a CFM Open Fan hajtóművéről egy A380-as tesztpéldányon (Forrás: Airbus)

Amint egy éve beszámoltunk róla, a CFM RISE (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines – forradalmi innováció a fenntartható hajtóművekért) névre keresztelt programban többféle technikai megoldást és alkatrészt is kifejlesztenek, amelyek a 2030-as évek közepére válhatnak elérhetővé.

Az Open Fan fejlesztése nem előzmények nélküli: az egyik tulajdonos, a General Electric 1988-ban kísérletezett először a nyitott ventilátorlapátokkal ellátott erőforrással, amely a mai hajtóművekhez képest burkolatlan ventilátorfokozattal és -lapátokkal készül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

E megoldás révén azt várják a tavalyi közlemény szerint, hogy a maiakhoz hasonló teljesítmény és zajszint mellett kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd a hajtómű, és alacsonyabb lesz az emissziója. Ebben a hibrid hajtás, azaz részben elektromos energia felhasználása is segíteni fog, sőt több fedélzeti rendszer teljesen elektromossá tételét is lehetővé teszi.

Az Airbus, ahogy korábban megírtuk, az elsőként készült A380-as prototípussal számos légi tesztelést tervez, így például fenntartható üzemanyagokat, illetve hidrogénmeghajtást is ezen vizsgálnak majd.