A nagy hatótávú A321LR leendő üzemeltetőjeként az Air Transat olyan jelzéseket kapott az Airbustól, hogy a típus továbbfejlesztett variánsa, A321XLR 2023-ban érkezhet. Az európai gyártó egy ideje gondolkodik a beruházáson, hogy még jobb alternatívát nyújtson a Boeing tervezett új, közepes méretű típusával szemben. 

Az A321LR szűzrepülése. A gyártó napirenden tartja a típusváltozat továbbfejlesztését (Fotó: Airbus)

Egy Londonban tartott szakmai eseményen a kanadai Air Transat légitársaság vezetője, Jean-Francois Lemay a minap az aero.de cikke szerint azt mondta: az Airbustól azt az információt kapták, hogy amennyiben megvalósítják az A321LR továbbfejlesztését, akkor az 2023-ban állhat forgalomba.

A légitársaság az A321neón alapuló, megnövelt hatótávú LR változat egyik korai üzemeltetője lesz, várhatóan 2019 első felében kapják meg az első példányukat az AerCap lízingcégtől, ahonnan kilenc további érkezik majd a flottába.

A cégvezető közölte, hogy magától értetődően vásárlói lennének a hírekben is szereplő, továbbfejlesztett A321XLR-nek. 

Amennyiben tényleg megvalósítja az Airbus a legújabb változatot, és 2023-ban forgalomba állítható lesz, azzal két évvel korábban piacra lépne vele a Boeing „797”-eséhez képest. Utóbbival célozná be az amerikai gyártó a piac közepét (middle of the market), azaz a közepes méretű és hatótávú gépek körét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A „797”-es két változatból állna a közlések szerint, a kisebb 228 utast szállítana mintegy 9200 kilométerre, a nagyobb 268-at nagyjából 7800 kilométerre. Az amerikaiak úgynevezett hibrid törzs kifejlesztésén gondolkodnak, amely kisebb kétfolyosós gépet jelentene (mint a 767-es), a raktere viszont a keskenytörzsűekéhez lenne hasonló.

Az Airbus a maga A321-esét úgy csiszolná tovább e szegmensre célozva, hogy információk szerint a megnövelt felszállótömeg miatt új futóművet kapna az XLR, de akár törzshosszabbítás és teljesen új tervezésű, vélhetően kompozit szárnyak is szóba kerültek.

Az európai holding nem akarta most kommentálni az Air Transat-féle nyilatkozatot, csak annyit közöltek, hogy nem titok, az A321-esben még sok lehetőséget látnak.