Miután a típus hajtóművét és sárkányszerkezetét összekötő szerkezeti elemen felfedezett sérülés miatt tavaly augusztusban földre parancsolták a teljes tesztflottát, most szállt fel először 777-9-es.

Az N779XY lajstromjelű, WH003-as gyáris sorozatszámú repülőgép január 16-án szállt fel a seattle-i Boeing Fieldről, mintegy két és fél órás tesztrepülést hajtott végre.

Tavaly augusztusban Hawaii-on ugyanezen példányon az egyik hajtóművet és a sárkányszerkezetet összekötő szerkezeti elemen fedeztek fel repedést, miután visszatért egy hatósági ellenőrző repülésről a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szakembereivel. A gyártó azonnal leállította a tanúsítási programot, az érintett alkatrész vizsgálata, áttervezése és az újonnan legyártott elemek beépítése mintegy öt hónapig tartott. Ez idő alatt a repülőgép mindössze egyszer emelkedett a levegőbe, amikor Hawaii-ról visszarepülték Seattle-be.

Forrás: Boeing

Mint megírtuk, az érintett alkatrész az úgynezevett „thrust link” (tolóerő-összekötő), amely a GE9X hajtóművek által kifejtett akár 489,3 kilonewton maximális vonóerő sárkányszerkezetre történő átviteléért felelős, a szárnyakon lévő pilonokon keresztül. A speciálisan az új generációs 777X típushoz gyártott, nagy teherbírású, titánból készült szerkezeti elemet a Boeing tervezte, nem része az egyenként 11 tonna tömegű, több mint három méter átmérőjű első ventilátorfokozattal rendelkező hajtóműnek. A redundancia érdekében minden hajtóműhöz két ilyen alkatrész tartozik.

A Boeing még 2013-ban indította el a 777X programját, eredetileg 2020-as átadási céldátummal, de egyebek mellett a GE9X új generációs hajtóműnél felmerült technikai kihívások is hátráltatták a fejlesztést. A prototípus 2020. január 25-én hajtotta végre szűzrepülését. Amint korábban megírtuk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tavaly nyáron engedélyezte és kezdte meg a típus hatósági tesztrepüléseit. A gyártó eddig 481 példányra szerzett megrendelést a típusból, amelynek első forgalomba állítását jelenleg 2026-ra tervezi, az első üzemeltető a Qatar Airways lehet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.