Több mint 2 hónapos szünetet követően ismét a levegőbe emelkedett az új generációs Boeing 777-9 prototípusa, a repüléseket a GE9X hajtóműnél felfedezett probléma miatt függesztették fel még október elején.

Az N779XW lajstromjelű 777-9 tesztpéldány a repüléskövető oldalak adatai szerint december 17-én, majd 19-én is több mint másfél órás utakat hajtott végre a seattle-i Boeing Fieldről. Ezt megelőzően a négygépes tesztflotta hónapok óta a földön állt, az N779XW lajstromjelű példány a legutóbb október 6-án, a további három gép közül az egyik utoljára augusztusban, a másik júliusban repült, a harmadik pedig 2021 novemberében.

Az amerikai repülőgépgyártó most annyit közölt a Flightgloballal, hogy egy átfogó biztonsági átvizsgálás és a megfelelő kockázatcsökkentő intézkedések után indították újra a repülési teszteket.

Mint a Boeing hozzátette, együttműködésben a GE Aerospace hajtóműgyártóval folytatják a GE9X erőforrások problémájával kapcsolatos vizsgálatokat is.

A gyártók igen szűkszavúan nyilatkoznak a problémáról és annak a berepülési és tanúsítási programra gyakorolt hatásairól, de azt korábban megerősítették, hogy a folyamatban lévő vizsgálatokhoz le kellett szerelni az adott repülőgépről az érintett hajtóművet, amelyet a GE Ohio állambeli üzemébe szállították, tesztpadon végrehajtott további vizsgálatokra. A probléma a legnagyobb futásteljesítményű GE9X hajtóműnél merült fel, amely eddig több mint 1700 órányi üzemidőt és több mint 2600 repülési ciklust teljesített.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Boeing

A GE korábbi közlése szerint a hajtómű meg nem nevezett részében az elvárttól eltérő hőmérsékletet észleltek, és egy boroszkópos vizsgálatot követően, a Boeinggel közösen elővigyázatosságból döntöttek a berepülési program felfüggesztése mellett.

A korábbi kommentárok szerint ha a hiba csak egyes alkatrészek bizonyos gyártási sorozatával történt problémára vezethető vissza, akkor a gondok viszonylag hamar orvosolhatók, viszont ha például anyagfáradást okozó tervezési hiba áll a háttérben, amely csak a konstrukció módosításával orvosolható, az jelentősebb csúszást eredményezhet.

A Boeing 777-9-es tanúsítási programja már eddig is jelentős késésben van, legutóbb áprilisban két évvel, 2025-re tolták ki a 777-9-es várható forgalomba állítását.

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) által 2020 szeptemberében tanúsított GE9X hajtóművel már korábban is felmerült probléma, amely miatt a Boeing 2019-ben a program további csúszását jelentette be.