Öt éves mélypontra süllyedt az Egyesült Államok nagy légitársaságainak átlagos jövedelmezősége a magas kerozinárak miatt, de a negyedik negyedévi adatok már optimizmusra adnak okot.
A Skift kimutatása szerint az érintett légicégek 2018-ban átlagosan 10,4 százalékos marzsot értek el, míg egy évvel korábban még 13 százalékon állt ez a mutató. Ennek legfőbb oka, hogy átlagosan a cégek 24 százalékkal többet költöttek kerozinra annak magas világpiaci ára miatt, mint 2017-ben.
A második félévben, és főleg a negyedik negyedévben már javult a helyzet, mivel a kerozin ára csökkenni kezdett, bár ez az előny nagyjából arra volt elég, hogy a növekvő bérköltségeket ellentételezni tudják.
Az éves pénzügyi teljesítményüket már közlő társaságok közül a Spirit volt a legjövedelmezőbb 19 százalékkal, a Southwest 14 százalékot ért el. A lista végén a hagyományos légicégek szerepelnek, a United 9, az American Airlines és az Alaska 7 százalékot ért el.
A cégek vezetői azonban nem izgultak túlzottan, mivel korábbi várakozásuk – a kerozin árához igazodó jegyárak – bejött, és, bár kicsit késve, de a jegyárak megindultak felfelé. A 2015-ös 17 százalékos jövedelmezőségi szint azonban nagyon messze van, és nem is várható, hogy ebben az évben a közelébe érjenek.
Az Egyesült Államokban ugyanakkor még így is dörzsölhetik a markukat a cégek, mivel a 10 százalék fölötti növekedés így is világelső, Európában ennél lényegesebb alacsonyabb, 5-8 százalék körüli mutató a jellemző. Ennek elsődleges oka, hogy míg az Egyesült Államokban már lezajlott a konszolidáció, Európában pedig még nem fejeződött be.