Az évtized végére már 50 repülőgéppel működő új szaúd-arábiai leányvállalatot hozna létre a Wizz Air-csoport.
A diszkont légitársaság terveiről Alex Irving, a Sanford C. Bernstein légiközlekedési elemzőcég munkatársa és James Goodall, a Redburn elemzője számolt be a Wizz Air vezetőivel folytatott háttérbeszélgetés alapján a Bloomberg szemléje szerint.
A Wizz Air szaúdi egysége által üzemeltetett járatok több mint egynegyede belföldi lenne, mintegy 50 százaléka a tágabb értelemben vett Közel-Keletre, a maradék pedig főként Európába közlekedne.
Váradi József, a Wizz vezérigazgatója a Bloombergnek küldött kommentárjában közölte, hogy a vállalat egy operatív egységet kíván a közel-keleti országban létrehozni.
„Az első és legfontosabb folyamat az, hogy megtaláljuk a megfelelő partnerséget a helyi befektetőkkel, és ezen dolgozunk” – mondta, hozzátéve, hogy ha ez megvan, akkor lehet a létrehozást elindítani.
Az elemző megjegyzi, hogy vonzó ország Szaúd-Arábia gazdasági szempontból a 36 milliós lakossága és nagy területe miatt, mert még egyes belföldi utazásokhoz is két óránál hosszabb repülési idejű járatok szükségesek, valamint azért is, mert az ország kormánya 2030-ig közel hatszorosára növelné a beutazó turizmust.
Irving kiemeli, hogy a Wizznek csak korlátozott versennyel kell szembenéznie Szaúd-Arábiában, mivel a Saudia nemzeti légitársaság és a tervezett második nemzeti légitársaság főként hosszú távú járatokkal foglalkozna, a helyi fapados légitársaságok, a Flynas és a Flyadeal pedig sokkal magasabb költségbázissal rendelkeznek.
A Wizz Air idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot Szaúd-Arábia kormányának beruházásokért felelős minisztériumával arról, hogy megvizsgálják az ország légiközlekedésének fejlesztési lehetőségeit. Aztán júniusban és augusztusban több járatot is bejelentett meglévő bázisairól az országba, köztük három útvonalat Budapestről is.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója az augusztusi sajtótájékoztatón már kilátásba helyezte, hogy a cég befektethet a királyságban, azaz nem csak egy oda repülő külföldi légitársaságként lenne jelen a piacon. A lehetőségek között szerepel egy helyi Légi Üzemeltetői Engedéllyel (AOC) rendelkező leányvállalat, vagy – akár a Wizz Air Abu Dhabihoz hasonló – vegyesvállalat megalapítása is, ám erről akkor konkrétumokat még nem árult el.
A Wizz egésze 2030-ra 500 repülőgépből álló flottát tervez, a legutóbbi, 75 darab Airbus A321neo repülőgépre szóló megrendelést a múlt héten jelentették be.
A légitársaság 125 repülőgépet kíván a nyugat-európai piacokon állomásoztatni, 250-et a közép- és kelet-európai térségben.
Ezek mellett további mintegy 125 gépet a keleti országokban üzemeltetne, ebbe beletartozna a szaúdi üzletág, a meglévő Abu-Dzabiban működő vegyesvállalat, valamint az esetleges egyiptomi, ománi, bahreini, közép-ázsiai vagy oroszországi egységek – tette hozzá Goodall.