Egy új tanulmány szerint néhány intézkedés bevezetésével a lehető “legzöldebbé” tehető a légiközlekedés, de ennek eléréshez olyan összefogásra lenne szükség, amely ma nem kivitelezhető.

Az Eurocontrol lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, a legnagyobb mértékű csökkenés, 2030-ig 25 százalék abból adódna, ha a már rendelkezésre álló technológiákat szélesebb körben és hatékonyabban használnák.

Fotó: AIRportal.hu

Ebben főként a légtérhasználat, az útvonaltervezés, a fenntartható forrásból származó üzemanyag használata tartozik bele, ugyanis az újabb generációs műszaki megoldásokra még várni kell.

A tanulmány szerint összefogással és a technológiák hatékonyabb használatával járatonként akár 4200 kilogrammal is csökkenthető lenne a szén-dioxid-kibocsátás a 2019-es szinthez képest. Két évvel ezelőtt egy járat Európa felett átlagosan 16 600 kilogramm szén-dioxidot bocsátott ki.

A fenntartható forrásból származó üzemanyagokról a dokumentum azt mondja: a jelenleg felhasznált kerozinmennyiség alig 0,1 százaléka sorolható ebbe a kategóriába. Ha az arányt 10 százalékra növelnék, az 8 százalékos kibocsátás-csökkenést jelentene, de a 20 százalékos arány és így a 16 százalékos csökkenés sem lenne kivitelezhetetlen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Azt azonban az Eurocontrol is elismerte, hogy ehhez jelentős befektetésre van szükség, a gyártási kapacitás ugyanis szűkös, a bioüzemanyag pedig drága. A folyamatot állami támogatások bevonásával is lehetne segíteni – tette hozzá a tanulmány.

A további lehetséges lépések között említik a 15 évesnél idősebb gépek kivonását (7 százalékos csökkenés), a csak egy járathoz elegendő üzemanyag betankolását (0,5 százalék), a kiegészítő áramforrás (APU) helyett a földi áramforrás (GPU) használatát (0,3 százalék).

Az olyan technológiákkal, mint a hibrid vagy az elektromos meghajtás az Eurocontrol tanulmánya csak említés szintjén foglalkozott, mivel ezek a 2030-ig szóló terveket nem befolyásolják.

Fotó: AIRportal.hu

Az üzemanyag-hatékonyságot szem előtt tartó légiforgalmi áramlásszervezéssel 8-11 százalék körüli csökkenés érhető el járatonként, ehhez azonban a hálózat hatékonyságának növelése mellett elengedhetetlen lenne az Egységes Európai Égbolt (SES) bevezetése, amit viszont több állam is ellenez.

Ezzel kapcsolatban a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a napokban kemény kritikát fogalmazott meg azzal kapcsolatosan, hogy számos ország nem hajlandó támogatni ezt a lépést.

Willie Walsh, a szervezet új elnök-vezérigazgatója önzőnek nevezte azokat az európai államokat, amelyek a saját szolgáltatójuk érdekeit védve utasítják el az egységes égbolt bevezetését, amelyre minden eddiginél nagyobb szükség lenne.