A kínai megrendelők részére legyártott több 737 MAX repülőgépet újraértékesít a Boeing, mert nem várhat a végtelenségig, amíg az Egyesült Államok és Kína rendezi a fennálló politikai nézeteltéréseket. A MAX 7 és 10 változatok tanúsítása továbbra is bizonytalan.
A Boeing júliusban közölte, hogy mintegy 290 átadásra váró repülőgépe van, amelyek körülbelül felét kínai megrendelők számára gyártották, ám a két ország közötti feszültségek miatt ezek még mindig a gyártó telephelyein parkolnak.
Nem halogathatja tovább a döntést a Boeing, elkezdi néhány, a kínai vevőknek készült, de át nem vett 737 MAX újraértékesítését – adott hangot az átadások újraindításával kapcsolatos pesszimizmusának a minap egy washingtoni szakmai rendezvényen Dave Calhoun a Reuters híre szerint.
Az amerikai gyártó vezérigazgatója hozzátette, hogy a kínai ügyfeleik védelme érdekében a folyamat lassú lesz, de megkezdésével már nem várhatnak tovább. A bejelentésre a cég részvényeinek árfolyama emelkedni kezdett.
Calhoun szerint a kínai szállítások újraindítása kritikus fontosságú a Boeing jövője szempontjából, de azt mondta, hogy a repülőgépek Kínába történő értékesítésének kilátásai „egy-két éven belül” negatívak.
Továbbra is kérdéses a MAX 7 és 10 idei tanúsítása
A Boeing vezérigazgatója a konferencián kitért arra is: még mindig van esély arra, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) az év vége előtt kiadja a legnagyobb befogadóképességű MAX 10 típustanúsítványát, és szerinte a kisebb MAX 7-esét is.
„Azon dolgozunk, hogy befejezzük. Van rá esély, de arra is van esély, hogy nem” – mondta Calhoun a Reuters másik híre szerint.
Hozzátette: utóbbi esetben a gyártó biztonsági érvekkel alátámasztva felmentésért folyamodna az amerikai kongresszus által korábban meghatározott követelmények alól, vagy az év végi határidő halasztását kérheti.
A korábbi kongresszusi döntés szerint amennyiben az év végéig nem szerzi meg a típustanúsítványt a MAX 10, a pilótafülke egyes rendszereiben jelentős változást kellene kidolgoznia a gyártónak.
Ez amellett, hogy számottevő időt és költségeket emésztene fel, komoly repülésbiztonsági kockázatokat is okozna, mert a típuscsaládon belül jelentős különbségeket eredményezne az üzemeltetési kézikönyvekben, valamint a pilóták képzésében is – a témáról részletesen itt írtunk.
Egyes ügyfelek és elemzők szerint azonban nincs elég idő ahhoz, hogy az FAA a MAX 10 esetében év végéig befejezze a tanúsítási feladatokat, de úgy gondolják, hogy a rövidebb és az alapváltozattól kisebb mértékben eltérő MAX 7 még idén tényleg megkaphatja a jóváhagyást.
A Ryanair augusztusban azt mondta a Reutersnek: a Boeing a jelek szerint elfogadta, hogy nem tudja befejezni az év végéig a MAX 10-es tanúsítását, de továbbra is lehetséges, hogy az amerikai törvényhozók haladékot adnak.