Akár negatív következményekkel is járhat a gyártó véleménye szerint, ha egy teljesen új fedélzeti figyelmeztető rendszert alakítanának ki az újabb előírások miatt a MAX-ok leghosszabb törzsű változatán.

Mivel előfordulhat, hogy a Boeing 737 MAX 10 engedélyezése nem fejeződik be az év vége előtt, felmerült, hogy változtatni kell típuson eddig alkalmazott figyelmeztető rendszeren, a megváltozott előírások miatt. Egy 2020 december végén elfogadott törvény szerint ugyanis 2022 decemberétől az FAA csak olyan típusra bocsáthat ki légialkalmassági tanúsítványt, amely korszerű, integrált rendszerrel rendelkezik.

A Boeing 737-eseken ez viszont a 60-as évek óta lényegében alig változott, így a MAX széria eddig tanúsított változatai nem rendelkeznek a többi modern utasszállítón már hosszú ideje használt, ECAM/EICAS rendszerrel, amely segítheti a pilótákat a hibák gyorsabb feltárásában és a megfelelő intézkedések elvégzésében.

A rivális Airbus A320 család pilótafülkéje, középen felül a figyelmeztető rendszer (ECAM) kijelzőjével (Illusztráció)

Michael Delaney, a gyártó illetékes vezetője szerint a 737-es család repülésbiztonsági mutatói alapján a jelenleg is használt figyelmeztető jelzések is megfelelően működnek. Ráadásul nincs adat arra vonatkozóan, hogy a modernebb rendszerrel felszerelt típusok biztonságosabbak lennének – értesült a Flightglobal.

Egyelőre nem tudni, hogy a Boeing miként oldja meg a helyzetet, azonban a vezérigazgató, David Calhoun nem zárta ki annak lehetőségét, hogy felmentést kérnek a jogszabály alól.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szakértők szerint egy új, modern rendszer kifejlesztése jelentős költséggel jár, ráadásul tovább csúszna a MAX 10 bevezetése. Emellett ez azt is jelentené, hogy a MAX egyes típusváltozatai között komoly eltérések lennének, amelyhez a képzéseknek is igazodnia kellene.

A 737 MAX nagyméretű kijelzői, egyelőre modern figyelmeztető rendszer nélkül (Forrás: Boeing)

A gyártó szerint azonban ez nagyobb repülésbiztonsági kockázatot hordoz, mintha továbbra is az eddig használt rendszert alkalmaznák.

A probléma jelenleg csak a MAX 10-et érinti, mivel a 8-as és 9-es variánst már korábban engedélyezte az FAA, a legkisebb – MAX 7 – pedig még 2022 vége előtt megkaphatja a hatóság jóváhagyását.