Hivatalosan is törölte két darab Airbus A380-as repülőgépre szóló megrendelését az Air France, az óriásgépek helyett három A350-900-ast vásárol a légitársaság.

Az Air France A380-asa. (Forrás: Air France) | © AIRportal.hu

Az Air France A380-asa. (Forrás: Air France)

A francia légicég jelenleg 10 darabot üzemeltet a típusból Engine Alliance GP7200 hajtóművekkel. Az Air France még 2001-ben rendelt tíz darab A380-ast, majd később ezt további két darabbal egészítették ki a felek az átadások késése miatti kompenzációs szerződés részeként. A légitársaság a típus első európai üzemeltetője.

Az Air France már egy éve jelezte, hogy a korábbi tíz plusz két darabos megrendeléséből fennmaradó két darab A380-as helyett – melyeket 2018-ban vett volna át – inkább A350-eseket kérne a gyártótól. A megállapodást csak most rögzítették formálisan a felek.

Az Air France A350 XWB típusra szóló megrendelésállománya ezzel 21 darabra bővült.

Az Airbus számára azonban rossz hír, hogy az A380-asokra szóló megrendelések száma ezzel 110 darabra csökkent. Az utóbbi években alig sikerült újabb megrendeléseket regisztrálnia a típusra az európai gyártónak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amint arról korábban beszámoltunk, 2016-ban 28 darab A380-ast adott át a gyártó, mely eggyel több, mint az előző évben.

A gyártó idén ugyanakkor éves szinten 12 darabra csökkenti az A380-as gyártási rátáját, január hónapban egyetlen egy darabot sem adtak át a kétszintes utasszállítóból.

Korábban szintén megírtuk, hogy az Airbus megegyezett a típus legnagyobb üzemeltetőjével, az Emirates-szel, hogy elhalasztják több példány átadását. Hat óriásgépet a 2017 helyett csak 2018-ban, további hatot pedig 2018 helyett 2019-ben szállít le az Airbus a dubaji légicégnek.

Az idei évre értékesítési célt sem tűzött ki a gyártó az A380-as típusra, ugyanakkor hangsúlyozták: hosszabb távon hisznek a típus jövőjében. Ezt azzal indokolták, hogy a légiforgalom 15 évente megduplázódik, melyet a világ szinte 55 legnagyobb csomóponti repülőtér nem képes a kapacitások bővítésével követni. Így az utasok részéről mutatkozó igényt a légitársaságok csak nagyobb repülőgépek forgalomba állításával tudják kielégíteni. Ezt a trendet mutatja az is, hogy 2016-ban a londoni Heathrow repülőtéren megfordult utasoknak már a 10%-a A380-as repülőgépeken utazott, ez a szám évről évre növekszik.

A British Airways korábban kifejezte szándékát, hogy a tíz éve, 2007-ben forgalomba állított típusból szívesen forgalomba állítana használt (és felújított) példányokat útvonalhálózatán.

Ez az Airbus számain azonban nem segít, csak a más légitársaságok által kivont, a használt-piacon rendelkezésre álló darabokból szívna fel néhányat. A „szuperjumbók” első használt példányai várhatóan idén kerülnek piacra, hiszen a 2007-ben forgalomba állított típus első példányainak idén jár le a tíz éves finanszírozási/lízingszerződése.

A 9V-SKB lajstromjelű A380-as Zürichben. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A 9V-SKB lajstromjelű A380-as Zürichben.
(Fotó: AIRportal.hu)

Korábban a típus bevezető légitársasága, a Singapore Airlines már jelezte, hogy megválik az első A380-asától és már az is biztos, hogy a Malaysian Airlines sem üzemelteti tovább a típust, legalábbis a saját útvonalhálózatán, hanem 700 fősre székezve charter leányvállalatuknak adnák át az üzemeltetést.

Az amerikai rivális Boeing szintén januárban könyvelt le a legnagyobb típusára, a Boeing 747-8 Intercontinentalra szóló két darabos törlést. A Boeing 747-es gyártósorát lényegében már csak az áruszállító változat tartja életben, az A380-asnál ez sem jelent menekülőutat, mert a típusból csak utasszállító változat létezik.