A Liszt Ferenc reptér nyári menetrendjében 122 város 130 repülőtere lesz közvetlenül elérhető 39 légitársasággal, még ebben a szezonban új ázsiai útvonal bejelentése várható, az utasforgalom pedig rekordot dönthet idén – mondta el Bogáts Balázs kereskedelmi vezérigazgató-helyettes az AIRportal.hu-nak.
Mekkora a bővülés a Budapest Airport nyári kínálatában?
Összesen 39 légitársaság 122 város 130 repterére kínál közvetlen összeköttetést Budapestről.
A heti járatsűrűséget nézve 14,3 százalékos, kapacitás tekintetében pedig 8,2 százalékos a növekedés a tavalyihoz képest.
A járvány előtti időszakhoz képest az orosz-ukrán háború miatt több légitársaság felfüggesztette az üzemelését, hozzávetőleg egy tucat úti cél jelenleg nem érhető el, beleértve a FÁK-országokat is.
Mi ettől függetlenül folyamatosan fejlesztünk azokba az irányokba, ahol nincs korlátozás.
Mindkét nagy európai diszkont légitársaság jelentős, 10 százalék feletti bővülést tervez idén Budapesten, ami kiemelkedő a kontinens légi piacán, különösen annak tudatában, hogy korlátozott az új repülőgépek elérhetősége, és a már meglévő flotta menedzselése során is szembesülnek kihívásokkal a cégek.
A Ryanair 6 új útvonalat jelentett be Budapestről a nyári menetrendre (Milánó-Malpensa, Tirana, Faro, Hahn, Trieszt, Szkiáthosz), valamint 26 meglévő útvonalán növeli a járatok számát, például Alghero, Malaga, Szófia, Berlin, Pisa és Birmingham felé.
A Wizz Air 7 új útvonalon indít járatokat Budapestről a nyáron (Brassó, Brüsszel-Zaventem, Bukarest, Kisinyov, Stuttgart, Valencia, Jereván), emellett 10 meglévő útvonalán növeli a járatok számát, például Milánó, Róma, Bázel, Athén, Madrid, Málta és Nizza felé.
Járatsűrűség és ülőhely-kapacitások tekintetében mekkora visszaépülés várható a 2019-eshez, illetve a tavalyi nyárhoz képest? Melyek lehetnek a legnépszerűbb és a legnagyobb növekedést felmutató útvonalak?
Idén – többek közt a változatos utazási lehetőségeket kínáló tavaszi-nyári menetrendünknek köszönhetően – várakozásunk szerint meghaladjuk a 2019-es rekord utasforgalmat.
Általánosságban elmondható, hogy a légitársaságok körültekintően emelik a kínálatot. Budapesten is azt látjuk, hogy elsősorban magasabb töltöttséget és kiszámítható jegyárbevételt céloznak, és csak ezt követi a pandémia előtti kapacitás vagy járatszám visszaépítése.
Természetesen vannak olyan útvonalak, ahol a járvány előtti szintet meghaladja a kapacitás, de a piaci látkép vegyes.
A 15 legnépszerűbb útvonal esetében átlagban 13,3 százalékkal nő a kapacitás 2024 nyarán az előző év azonos időszakához képest.
A legkiemelkedőbb mértékben Tirana, Catania, Madrid, Alicante, Berlin, Genf, Bázel és Amszterdam irányába nő a járatsűrűség, a holland fővárosba a KLM péntek kivételével már napi 5 járatot üzemeltet majd.
Annak érdekében, hogy az utasszám idén és a következő években is folyamatosan növekvő tendenciát mutasson, továbbra is azon vagyunk, hogy a kínálat bővüljön, ezzel párhuzamosan pedig fokozódjon a piaci verseny, hiszen így biztosíthatunk változatos és egyúttal megfizethető opciókat utasaink számára.
Melyek lesznek várhatóan a legnépszerűbb nyaraló célok és országok menetrend szerinti és charter-járatokon, a már jelzett kapacitások alapján?
A korábbi évekhez hasonlóan továbbra is Spanyolország és Olaszország az éllovas, sőt, ez a tendencia fokozódhat, hiszen diszkont légitársasági partnereink az elmúlt hónapokban újabb bővítéseket jelentettek be ezekbe az irányokba.
Újként került be a nyári menetrendbe Trieszt, Brassó és Jereván, valamint emelkedett a járatsűrűség a már korábban meglévő összeköttetések esetében, például Valencia, Milánó, Alghero, Bari, Róma vagy Nápoly esetében.
Természetesen további országok tengerparti desztinációi is népszerűek a nyári hónapokban. Az elmúlt időszakban több törökországi és egyiptomi charter-útvonal menetrend szerinti üzemeléssé fejlődött, ami a stabil és növekvő kereslet jele.
Úgy tapasztaljuk, hogy ahogy a mediterrán régióban egyre forróbbá válik a nyári időjárás, úgy lesznek évről évre népszerűbbek az északi, skandináv úti célok, mint például Helsinki, Riga és Oslo.
A meglévő hosszútávú útvonalakon várható-e újabb kapacitásbővítés, illetve milyen várakozásaik vannak a továbbiak megnyitásával kapcsolatban?
Az idei nyár a hosszú távú járatok terén jelentős kapacitásemelkedést hoz: Sanghajba az eddigi heti három helyett naponta indulnak gépek, a Korean Air heti háromról négyre növel Szöulba, így a LOT négy járatával együtt heti hét helyett nyolc járat érhető el, míg Peking heti kettőről háromra bővül. Úgy véljük, hogy ezek a kapacitásbővítések jelentős pozitív hatással lesznek a magyarországi beutazó turizmusra.
A jelenleg már a menterendben lévő úti célokon túl is látunk a radaron további lehetőségeket.
Újabb bejelentést várunk a szezonban az ázsiai piacról, hiszen a növekvő turisztikai és külkereskedelmi kereslet ezt indokolná.
A járatfejlesztési csapatunk ugyanakkor az idei nyári menetrend életbelépésével sem dől hátra, már a horizontot kémleli és az idei téli, illetve a 2025-ös nyári járatfejlesztésen dolgozik.
Jövő nyárra a fő cél egy közvetlen észak-amerikai járat visszahozása a kínálatba, erről már tárgyalunk a releváns légitársaságokkal.
Melyek a legnagyobb potenciállal rendelkező, illetve a jelenleg még kiszolgálatlan útvonalak, amelyeken a járatfejlesztési csapat dolgozik?
Európai vonatkozásban jó esélyt látunk arra, hogy több francia útvonalat köszöntsünk majd a hálózatunkban, bővülhet a kínálat Párizs irányába, de Lyont is szívesen látnánk a menetrendünkben.
Interkontinentális viszonylatban nyugati és keleti irányban is vannak olyan úti célok, amikről azt gondoljuk, turisztikai vagy egyéb gazdasági szempontból relevánsak lehetnek, sikerrel tudnánk őket a menetrendbe építeni.
Észak-Amerikában ilyen lehet New York, Toronto vagy épp Miami, keleti irányban pedig egyes indiai úti célok.