Repedéseket találtak egyes régebbi Airbus A380-asok szárnyszerkezetében, ez hetekkel késlelteti az óriásgépek újbóli forgalomba állítását az Emiratesnél.
A letárolás utáni kötelező átvizsgálások során több Emirates Superjumbo szárnyszerkezetében is repedéseket találtak – tudta meg az Aviation Week. Azonban mind az Emirates, mind az Airbus igyekezett leszögezni, hogy a repedések nem jelentenek közvetlen repülésbiztonsági kockázatot, mivel az idősebb gépeknél számítottak hasonló hiba előfordulására.
A négy érintett példányból 3-at Dubajban javítanak meg a gyártó szakemberei, míg egyet hangárhely hiányában Toulouse-ba repültek a munkák elvégzéséhez. A nem várt karbantartás miatt kieső gépek befolyásolják az Emirates kapacitásbővítési terveit is.
Így a légitársaság most a fiatalabb gépeket kezdi visszaállítani a forgalomba, míg az idősebb gépek problémáival később foglalkoznak majd.
Az EASA már 2019-ben kiadott egy légialkalmassági direktívát, amely a 15 évesnél korosabb A380-asok érintett elemeinek átvizsgálását írta elő, amit aztán 3 évente meg kell majd ismételni. Időközben kiderült, hogy fiatalabb példányok is érintettek, így idén augusztusban az EASA 12,5 évre csökkentette a korhatárt.
Az Airbus szerint a különbségért az A380-as program kezdeti csúszása lehet a felelős, mivel a szárnyrészek elkészülte és beszerelése között akár évek telhettek el. Ez pedig jelentős különbséget okozhatott egyes repülőgépek és részegységeik valós életkora kora között.
Az Emirates repülőgépein a külső hátsó és elülső, valamint a belső elülső szárnytartók alsó és felső – a szárnyborítással érintkező – részeit érinti a probléma. Az Airbus szakemberei azonban egy korábban szétbontott A380-ason a vártnál több, és az addig ismerttől eltérő helyeken is felfedeztek repedéseket. A részletes elemzések azonban nem azonosítottak kifejezetten megoldandó problémát.
A gyártó ezért nem is gondolkodik a szárnytartók újratervezésén, az érintett alkatrészek hibája a repedések megállításával, erősítések beépítésével vagy az érintett elem komplett cseréjével orvosolható.
Több légitársaság is újra forgalomba állította már Superjumbóit, legutóbb az Etihad Airways jelentette be a típus visszatérését. Nekik egyelőre nem kell aggódniuk a korosodó flotta miatt, hiszen legöregebb gépük is mindössze 8 éves. Ellenben a Lufhansa megmaradt nyolc A380-asának fele legalább 12,5 éves, így a 2023-ra tervezett üzembe helyezés náluk problémásabb lehet. A német légitársaság korábban négy példány visszatérését tervezte, de újabban szárnyra keltek olyan hírek is, hogy mind a nyolcat forgalomba állíthatják.
Az Airbus 2012-ben már felfedezett egy hasonló – bár sokkal több gépet érintő – problémát, amikor kiderült, hogy a szárnybordákhoz használt, könnyebb (Al 7449) alumínium miatt repedések jelentek meg az alkatrészeken. Akkor az érintett repülőgépeken le kellett cserélni ezeket az akkoriban hagyományosan használt Al 7010 alapú elemekre. A gyártó szerint ennek a mostani esethez nincs köze, mivel a szárnytartók más (Al 7085) ötvözetből készültek.