2019. január 15-ig várja a jelentkezőket a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat a meghirdetett repüléstájékoztató tanfolyamára. A képzésre felvételt nyerő és azt sikeresen elvégző jelentkezők a magyarországi kisgépes forgalom koordinálásáért lesznek felelősek. A repüléstájékoztatók munkájáról, a képzésről Molnár Csabát, a Körzeti Repüléstájékoztató Részleg (Flight Information Centre – FIC) részlegvezetőjét kérdeztük.
A HungaroControl Repüléstájékoztató munkakörbe keres jelentkezőket. Mivel foglalkozik ez a terület?
A Körzeti Repüléstájékoztató Részleg felügyeli és koordinálja a sport- és magánrepülőgépes, azaz kisgépes forgalom biztonságos mozgását Magyarország alacsony, úgynevezett nem ellenőrzött légterében, a földtől számított 2900 méter magasságig.
A repüléstájékoztatók magas színvonalú radarberendezések, informatikai- és meteorológiai előrejelző rendszerek segítségével nyújtanak forgalmi tájékoztatást és légiforgalmi tanácsadást a kisgépes pilóták számára az év minden napján, napi 24 órában.
Azon légijárművek részére, akik repülési tervet nyújtottak be, riasztószolgálatot is biztosítunk. Ez azt jelenti, hogy repülőesemény (kényszerhelyzet) esetén értesítjük a Magyar Honvédség légi kutató-mentő szolgálatát és információkkal segítjük a munkájukat.
Miben hasonlít és miben különbözik a repüléstájékoztató szolgálat munkája a nagygépes légiforgalmi irányítástól?
A Körzeti Repüléstájékoztató Részleg legfontosabb feladata a repülésbiztonság szavatolása, éppen úgy, mint a légiforgalmi irányításnak. Mi azonban a nem ellenőrzött, alacsony légtérben dolgozunk, nem utasításokat adunk ki a légterünkben közlekedő légijárművek pilótáinak, hanem, ahogy a nevünkben is benne van, tájékoztatjuk őket.
A nem ellenőrzött légtérben a légi járművek elkülönítéséért a pilóták felelősek, de a repüléstájékoztatóknak minden információval el kell látni őket a biztonságos repülés végrehajtása érdekében.
Tájékoztatnunk kell a pilótákat, hogy milyen más repülőeszközök vannak a környezetükben, hozzájuk képest milyen irányban, magasságon és milyen távolságra, informálnunk kell őket a korlátozott és eseti légterek működéséről, hogy el tudják kerülni ezeket.
A munkánk kiemelten fontos része az is, hogy az alacsony légtérben sok esetben hirtelen megváltozó időjárási körülményekről folyamatosan információt adjunk a pilótáknak, valamint javaslatokat tegyünk nekik, hogy a repülés biztonságára veszélyes időjárási jelenségeket el tudják kerülni.
A repüléstájékoztatók munkája is egy szolgáltatás, amit az év minden napján, a nap 24 órájában a legmagasabb színvonalon kell elvégezni.
A munka körülményei, a munkaidő-beosztás azonos a légiforgalmi irányítókéval, ugyanabban a munkateremben, ugyanazokkal az eszközökkel dolgozunk.
Csakúgy, mint a légiforgalmi irányítók, 12 órát dolgozunk nappalos műszakban, majd 24 óra pihenő következik, ez után 12 órás éjszakai műszak jön, majd 72 óra szabad idő. A folyamatos munkarend a légiközlekedésben általánosnak tekinthető. A repüléstájékoztatók időbeosztása viszont sokkal kiszámíthatóbb azokénál, akik az iparág más területein dolgoznak.
Mi a legszebb, legizgalmasabb eleme a körzeti repüléstájékoztató hivatásnak, és mi jelenti a legnagyobb kihívást a szolgálat munkatársai számára?
A repüléstájékoztató hivatás legnagyobb kihívásai egyszerre jelentik ennek a munkának a legizgalmasabb, legváltozatosabb és legszebb részét is.
Az ellenőrzött légtérben dolgozó kollégáknál a pilóták nagy része főállású, szabálykövető, jól beszél angolul (szaknyelvet, azaz fóniát), sokkal kötöttebb, szabályozottabb a környezet. Mi viszont a magánpilóták, sportrepülők, pilótanövendékek repüléseit koordináljuk, sok esetben teljesen kezdő, gyakorlattal nem rendelkezők repülési tevékenységét segítjük.
Jóval szabadabb környezetben dolgozunk, ezért nagyfokú kreativitás és koncentráció szükséges az egyes helyzetek megoldásához. Ugyanakkor ez a legnehezebb része is a munkánknak. Mi csak javaslatokat tehetünk, nem utasíthatunk, nem garantált, hogy minden úgy történik, ahogy azt javasoljuk.
A munkánkban nincs két ugyanolyan nap, sőt nincs két egyforma perc sem. Az általunk kezelt forgalom folyamatosan növekszik és csúcsokat dönt.
Ma már nem a hétvégék számítanak a legforgalmasabb időszaknak a nem ellenőrzött légtérben. Egyre több pilótaképző iskola egyre több repülőgéppel működik szerte az országban, amelyek magyarokat, de nagyobb részben külföldi diákokat, kadétokat is oktatnak. Az oktatások, útvonalrepülések túlnyomó része hétfőtől péntekig zajlik, így az erősebb forgalom áttevődött a hétköznapokra.
A forgalmunk folyamatosan növekszik, százalékban kifejezve kétszámjegyű, 15% feletti az éves bővülés. Az idén szeptember és október hónapokban 27% feletti forgalomnövekedést regisztráltunk, az előző év azonos hónapjaihoz viszonyítva.
A kisgépes forgalom 2018-ban már október 30-án meghaladta a tavalyi teljes, több mint 62 ezer gépmozgást.
Az idén november végéig már több mint 66,5 ezer repülőgép forgalmát koordinálta a részlegünk.
Jelentős többletmunkát okoznak a szolgálatunk számára az egyre inkább szaporodó, pilóta nélküli légijárművek, a drónok repülései is. Nyáron volt olyan napunk, amikor 150 lehetséges eseti légtér volt lefoglalva drónok számára, ténylegesen ezekből jóval kevesebb volt aktív. Ezeket a légtereket a napi légtérfelhasználási terv alapján fel kell dolgoznunk.
A radartérképen ezeket a sokszor nagyon kis kiterjedésű légtereket nem lehet pontosan megrajzolni, manuálisan tüntetjük fel őket. A repülőgépeknek pedig az eseti légtereket el kell kerülniük. Mindezen nagyban segíthet majd a dróntörvény, mert az UAV-repülések jelentős része olyan alacsony magasságban zajlik, amely az általános kisgépes forgalmat nem érinti. Egy új jogszabály esetén az erre fordított munkaterhelés csökken.
A részlegünknek komoly szerep jutott a HungaroControl napi forgalmi rekordjának elérésében, a légiforgalmi irányító egységekkel közösen. Ez a nap 2018. július 29-e volt, amikor szám szerint 4 561 légijármű-mozgást kezelt a HungaroControl 24 óra lefogása alatt. Aznap a Hungaroringen megrendezett Formula 1 Magyar Nagydíj miatt kiugróan magas volt a gépmozgások száma a budapesti reptér légterében (CTR), és a nem ellenőrzött légtérben is.
Az eddig elmondottakból az szűrhető le, hogy a repüléstájékoztatók rendkívül sokrétű munkájához a koncentráció és kreativitás mellett nagyfokú empátia, türelem, és nem utolsó sorban a csapatmunka szeretete is szükséges. Ezeken kívül mi a fő ismérve egy jó repüléstájékoztatónak?
Ehhez a hivatáshoz elengedhetetlen a repülés szeretete, és nagy előny a repülős múlt, mert tudnunk kell a másik oldal, azaz a pilóták fejével is gondolkodni.
A munkánk során kialakulhatnak olyan helyzetek, amikor egy kisgép pilótája eltéved, elveszíti a tájékozódási képességét és nekünk kell őt „hazavezetni”. Ez abban az esetben nagyon könnyű, amikor a repülőgép látszik a radaron.
Az alacsony légtérben azonban előfordulhatnak olyan helyzetek is, hogy nincs felderítő berendezésen alapuló visszajelzésünk a légijárműről. Ilyenkor úgy kell „helyre tennünk a navigációját”, és visszavezetni a pilótát a repülőtérre, vagy egy olyan pontra, ahonnan már önmaga tud navigálni, hogy mi sem látjuk, pontosan hol van. Ekkor maximálisan bele kell élni magunkat a pilóta helyzetébe, az ő fejével kell tudnunk gondolkodni, szinte mintha ott ülnénk mellette.
Ennek elősegítése érdekében a kollégáink minden évben négy repült óra időtartamban részt vesznek egy úgynevezett kabinrepülési, avagy navigációs gyakorlaton.
Ekkor egy pilóta mellett egy kisgépben VFR szabályok szerint, földi pontok alapján, a térképet lekövetve a repüléstájékoztató kolléga végzi a navigációt. Ez a gyakorlat a navigáció gyakorlása mellett arra is jó, hogy megtapasztaljuk, mennyi mindenre kell figyelniük repülés közben a kisgépes pilótáknak, akik sokszor egyedül vannak fent.
Kik jelentkezhetnek a repüléstájékoztató tanfolyamra? Hogyan szűrik ki a jelentkezők közül az erre a hivatásra alkalmas jelölteket?
A jelentkezés alapfeltételei az európai uniós állampolgárság, a magyar anyanyelvi szintű ismerete, az államilag elismert angol középfokú komplex nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány, a legalább középfokú iskolai végzettség, a betöltött 20. életév, a büntetlen előélet. Emellett a jelentkezőknek repülőorvosi vizsgálaton kell átesniük, amelyen az egészségügyi alkalmasságukat vizsgálják meg.
A légiforgalmi irányítókhoz hasonlóan, a repüléstájékoztató hivatás ellátásához is elengedhetetlenek bizonyos alapkészségek, amelyek nem tanulhatók. Ezért a jelentkezők kiválasztása hasonló a légiforgalmi irányítók felvételi folyamatához.
A repüléstájékoztató tanfolyamra jelentkezőknek is át kell esni a FEAST-teszten, azonban a hangsúlyok némileg eltérők a légiforgalmi irányító-jelöltekéhez képest. A kiválasztás során leginkább a koordinációs készséget, a prioritások felállítását, a térlátást, a monotonitástűrést, a stressztűrő képességet vizsgáljuk.
A jelentkezéshez nem szükséges műszaki vagy repüléshez kötődő előképzettség, de az elbírálás során előnyt jelent repüléshez kapcsolódó tapasztalat és szakszolgálati engedély megléte, hiszen a jó repüléstájékoztató egyik legfontosabb ismérve a repülés szeretete.
Tárt karokkal fogadunk bárkit, aki az utcán felkapja a fejét egy repülőgép hangjára, vagy bármilyen köze van a repüléshez, és közel áll a szívéhez ez a világ.
Remek lehetőség lehet azoknak a kollégáknak is, akik akár a nagygépes, akár a kisgépes repülés közelében, repülőtéren dolgoznak, vagy bármilyen repüléshez köthető szakszolgálati engedéllyel rendelkeznek, és szeretnének előbbre lépni, vagy érdekli őket a repüléstájékoztató terület.
Természetesen az előképzettség, vagy szakmai tapasztalat nem előfeltétel, de akár kisgépes pilóták, oktatók jelentkezését is szívesen fogadjuk.
Nagyon fontos az elhivatottság, hogy ne csak a jó munkakörülmények, kedvező munkaidő-beosztás, és az anyagiak miatt jelentkezzenek erre a munkára. A legfontosabb, hogy legyen erős kötődés ehhez a csodálatos világhoz. Ez a pici plusz rengeteget számít abban, hogy valaki jól végezze a repüléstájékoztató hivatást.
A repüléstájékoztató tanfolyam felépítése is hasonló a légiforgalmi irányítók képzéséhez?
Igen, igyekeztünk a tanfolyam tematikáját úgy alakítani, hogy szerkezetében, és minél több elemében hasonlítson a légiforgalmi irányítók képzésére. A legfontosabb különbség, hogy a repüléstájékoztató képzést sikeresen elvégző hallgatók már egy év után szakszolgálati engedélyt szereznek.
A tanfolyam 3-4 hónapos elméleti résszel kezdődik, utána indulnak a szimulációs gyakorlatok, amelyeket újabb rövid, elméleti és szimulátoros gyakorlati képzés követ.
Ennek sikeres zárását követően, a képzés hetedik hónapjától kezdődik a munkahelyi gyakorlat (OJT – on the job training), amikor a gyakornokok már a munkateremben, oktatói felügyelettel, élesben kezelik a forgalmat. A repüléstájékoztatók a munkahelyi gyakorlat lezárását követően, a sikeres hatósági vizsga után kapnak szakszolgálati engedélyt.
Kinek ajánlja a repüléstájékoztató hivatást?
Várunk minden olyan jelentkezőt, aki a repülés szerelmese, kreatív, szereti a kihívásokat és azok megoldását.
Szívesen látjuk mindazokat, akik szeretnének egy izgalmas, ultramodern környezetben változatos munkát végezni, és egy rendkívül jó, dinamikus csapatban, családias légkörben dolgozni.
Tudj meg többet az állásról, és
jelentkezz Repüléstájékoztatónak itt!