Nagy bevételkieséssel számolnak a maláj légitársaságok, miután az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tavaly leminősítette az ország hatóságait, és ezen keresztül korlátozta a légitársaságokat is. A helyzetet tovább rontja a koronavírus-járvány is.

A Maláj Légiközlekedési Bizottság (MAVCOM) február 11-én kiadott jelentése szerint az, hogy az FAA az elsőből a rosszabb, kettes biztonsági kategóriába sorolta át az ország hatóságait, más negatív hatásokkal együtt éves szinten négymilliárd ringgit (873 millió USA-dollár) bevételkiesést is okozhat az ország légitársaságainak – írta meg a CH Aviation.

Fotó: AIRportal.hu

A beszámoló szerint összesen 33 hiányosságra derült fény a Maláj Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAM) működésében, emiatt vonták meg a szervezettől az ENSZ repülésbiztonsági szervezete, az ICAO irányelveinek maradéktalan betartását jelző minősítést. A MAVCOM mostani jelentése rávilágít, hogy a rövid távon mutatkozó hatások marginálisak, a légitársaságok és a repülőtér-üzemeltetők együttesen csak 90 millió USA-dollártól estek el, hosszabb távon viszont már súlyosabb lesz a helyzet.

Erre csak rátesz egy lapáttal, hogy a légitársaságok távol-keleti ügyfelei a koronavírus-járvány miatt sorra mondják vissza utazásaikat, és nem foglalnak belátható időn belül újabbakat. Emiatt a maláj cégek kollektív forgalmuk 11,4 százalékától esnek el.

A légitársaságoknál kieső  4 milliárd ringgit a teljes bevétel közel negyede, és 400 milliós mínusszal hasonló az arány a repülőtér-üzemeltetőknél is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Air Asia X első A330-900-asa (Forrás: Airbus)

A biztonsági leminősítés miatt az ország légitársaságai nem indíthatnak új járatokat az Egyesült Államokba, és a meglévő útvonalakon sem sűríthetnek, de hátrányt szenvednek a kétoldalú code share megállapodások is, ami érintette a Malaysia Airlines és az American Airlines kapcsolatát.

Rajtuk kívül az Air Asia X hosszútávú járatokat üzemeltető diszkont cég mondhat búcsút egyelőre a terjeszkedési tervei egy részének.

Az erős lobbi ellenére a helyzet rövid időn belül nem valószínű, hogy javulni fog.

A koronavírus járvány remélt tavaszi lecsengése ugyan segíthet valamelyest, de a biztonsági felminősítés már keményebb dió lesz.

A Fülöp-szigeteknek egy hasonló, 2008-as intézkedés bevezetése után hat évébe telt minden jelzett problémára megoldást találni, Thaiföldnek ugyanez 2015 óta nem sikerül.

A maláj légügyi hatóság tervei szerint ezt tizenkét hónap alatt kellene véghez vinni, ami után az FAA újabb auditjával szerezhetnék vissza az első kategóriás minősítést. Ennek részeként a két, mostanáig különböző feladatokat ellátó maláj hatóság összeolvad, bár kérdéses, hogy ennek pozitív hatásai lesznek-e.