Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent közlés szerint a francia Vinci Airports vállalattal közösen veszi meg a magyar állam a Budapest Airportot, a repteret eddig irányító, kanadai tulajdonú AviAlliance pedig egy másik hirdetmény szerint az athéni reptér teljes irányítását szerzi meg.

Elsőként a Portfolio szúrta ki azt az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent közleményt, amelyben az Európai Bizottság közli, hogy november 20-án bejelentést kapott egy úgynevezett összefonódás tervezetéről.

A közlésből kiderül, hogy a korábbi értesülésekkel összhangban
a Budapest Airport Zrt. részvényeit birtokló Airport Holding Tanácsadó Korlátolt Felelősségű Társaságot a Magyar Állam irányítása alá tartozó Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. és a Vinci SA irányítása alá tartozó Vinci Airports kívánja részesedés vásárlása útján teljes egészében megszerezni.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

A Bizottság előzetes vizsgálatára alapozva megállapította, hogy a bejelentett ügylet az összefonódás-ellenőrzési rendelet hatálya alá tartozhat, a végleges döntés jogát azonban fenntartja, és az ügyet egyszerűsített eljárás alá vonta.

Az érdekelt harmadik felek a hirdetmény november 28-i megjelenésétől számított 10 napon belül nyújthatják be felmerülő észrevételeiket az Európai Bizottságnak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ugyanezen a napon megjelent egy másik hirdetmény is, amelyben az Európai Bizottság egy november 24-én bejelentett, tervezett összefonódásról ad tájékoztatást.

Eszerint a Budapest Airportot eddig irányító, kanadai PSP Investments nyugdíjalap tulajdonában lévő, de németországi székhelyű AviAlliance az athéni nemzetközi repülőtérben szerezné meg a teljes irányítást részvényvásárlás útján.

Az AviAlliance már eddig is mintegy 40 százalékos tulajdonrészt birtokolt az Eleftherios Venizelos Nemzetközi Repülőtérben, PPP konstrukcióban, a részvények 55 százaléka jelenleg a görög állam, 5 százaléka pedig helyi befektetők tulajdonában van.

Az Európai Bizottság ebben az ügyben egyszerűsített eljárás keretében arról döntött, hogy nem ellenzi a bejelentett műveletet, és azt a belső piaccal és az EGT-megállapodással összeegyeztethetőnek nyilvánítja.

A görög kormány már idén nyáron kilátásba helyezte, hogy megválna az athéni repülőtérben meglévő többségi tulajdonától, ám akkor azt tervezték, hogy 30 százaléknyi részesedést tőzsdei bevezetés során értékesítenek.

Az AviAlliance jelenleg Budapest és Athén mellett a németországi Düsseldorf és Hamburg reptereit üzemeltető vállalatokban rendelkezik érdekeltséggel, valamint a Puerto Ricó-i San Juan repülőterét üzemelteti.