Az FAA légialkalmassági direktívát adott ki a Boeing 787 Dreamliner típusra, mivel a robotpilóta iránysáv-üzemmódja többször rossz útvonalra vezette a repülőgépeket.

Illusztráció. (Forrás: Boeing)

A friss, 2020. december 18-i hatályú utasítás a típus repülési kézikönyvének (AFM) módosítását írja elő azokban az esetekben, amikor a repülőtér megközelítéséhez az ILS iránysávadóját is használja a személyzet.

Ugyan a direktíva nem említ konkrét eseteket, de valószínűleg a Hongkongban tapasztalt problémák vezettek annak kiadásához.

A jelentések alapján előfordulhat olyan eset, hogy a robotpilóta tévesen az iránysáv elfogását érzékeli, miközben attól akár 20-30 fokkal eltérő irányon repül tovább, túlhaladva a futópálya tengelyén is.

Ha ezt nem veszi észre a személyzet, és folyamatosan süllyednek tovább a repülőgéppel a siklópályának megfelelően, akkor akár a földnek is ütközhetnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezért ezentúl folyamatosan ellenőrizniük kell majd, hogy a végső megközelítéshez valóban megfelelő irányra állt rá a repülőgép, bármilyen jelentős eltérést azonnal jelezni kell és át kell startolni, ha valóban nem a valós iránysávot fogta el a robotpilóta.

A hiba veszélyessége miatt rövid határidővel, már december 18-tól be kell vezetni a módosításokat. Az FAA a direktívát csak átmeneti megoldásnak szánja, mivel a Boeing már dolgozik a hiba kijavításán. Amint ezt elérhető lesz, újabb utasítás várható a hivatal részéről.

Forrás: Boeing