Egyelőre sok a kérdőjel az International Airlines Group (IAG) jövőbeni flottájával kapcsolatban, és ezek számát a Boeing 737 MAX-okra szóló szándéknyilatkozat sem csökkentette. Mi több, egyelőre azt sem tudni, mikor érkezhetnek az első ilyen gépek.

A Flightglobal Steve Gunning pénzügyi vezető által elmondottak alapján azt írta, a keskenytörzsű flotta átalakítása körül vannak bizonytalanságok, mivel még nem tudni, mikor érkezhetnek az első Boeing 737 MAX-ok.

Mint arról az AIRportal is beszámolt, a British Airways, az Iberia, a Vueling, a Level, és hamarosan az Air Europa légitársaságok anyavállalata még idén júniusban hatalmas meglepetésre 200 darab 737 MAX vételéről írt alá szándéknyilatkozatot. Ezzel kapcsolatban most Steve Gunning azt mondta, semmi értelme nincs egyetlen típusra hagyatkozni, amikor amúgy két fő gyártó van a piacon.

A megrendelésről azt mondta, még folynak a tárgyalások a véglegesítésről a Boeinggel, mert az IAG 2022-ben szeretné átvenni az első példányt (és még tízet abban az évben), de a MAX-ok repülési tilalmának elhúzódása miatt nem tudni, hogy a gyártó mikor tudna szállítani. Vélhetően minél jobban elhúzódik a tilalom, annál kevésbé valószínű a 2022-es dátum.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Egy másik kérdés is van ebben a szerződésben, 60 gépet ugyanis arra használnának fel, hogy a most meglévő gépek egy részét idő előtt kivonják a flottából. Ezzel kapcsolatban még nem született döntés, mellette környezetvédelmi és költséghatékonysági érvek állnak.

Az IAG-nak még azt is meg kell határoznia, hogy hány MAX és hány A320neo családba tartozó gép váltja le a korai kivonású gépeket. Annyi biztos, hogy a következő három évben alig 400 alatt marad a flotta mérete, az A319-eseket és egyes A320-asokat az új A320 és A321neók váltják ki.

Fotó: AIRportal.hu

A szélestörzsű gépeknél már egy fokkal tisztább a kép, de bizonytalanság itt is van.

A jelenlegi tervek szerint kisebb meglepetésre lesznek olyan Boeing 777-200-asok, amelyek 2030-ig a flottában maradnak.

Jelenleg 43 darab 777-es szolgál az IAG légicégeinél, jövőre három 200-as távozik, őket 777-300ER-ekkel váltják ki, a megmaradó 40 lesz az utolsó csoport, amit fokozatosan lecserélnek, de azt még pontosan nem tudni, hogy milyen gépekkel. Az új 777-esek, az Airbus A321XLR-ek és a Boeing 787 Dreamlinerek is megkaphatják ezt a feladatot, akár vegyesen is.

A csoportnál az utolsó 747-400-as 2024 februárjában távozik, az Iberia pedig 2025-ben vonja ki utolsó Airbus A340-600-asát. Előbbit a az új generációs 777X-ek, utóbbit az Airbus A350-esei váltják.