Kihívásokkal teli évet zárt az Airbus – kommentálta 2017 eredményeit Fabrice Brégier az Airbus kereskedelmi repülőgépek üzletágának elnöke. Az európai gyártó mind az eladások, mind az átadások terén komoly kihívásokkal szembesült 2017-ben, de hatalmas év végi hajrával mindkét mutató esetében sikerült elérnie a kitűzött céljait.
A tavalyi évben a gyártó 718 repülőgépet adott át, amely 30 darabbal haladta meg a 2017-es átadási számokat, ez 4 százalékos növekedést jelent.
Mindez nem sikerült volna az átadások ütemének az év utolsó hónapjában történt rendkívüli mértékű felpörgetése nélkül. Csak december hónapban 127 (!!!) darab repülőgépet adott át a gyártó. A legyártott repülőgépek darabszáma évről évre töretlen növekedést mutat, ebben a mutatóban nincsenek ingadozások évről évre, mint az amerikai riválisnál.
Az eladások eleinte gyengélkedő teljesítményét szintén az év utolsó hónapjaiban sikerült jelentősen növelni.
Az Airbus 1 109 darab repülőgépet értékesített 44 ügyfél számára tavaly, ebből 841 darab repülőgépet decemberben adott el a gyártó.
Utóbbi a valaha elért legmagasabb havi eladási szám az Airbus életében. A több mint 1 100 darabos eladási szám a lemondásokkal és törlésekkel korrigált, nettó értékesítési adatot mutatja.
A neo hajtóművek kezdeti gyártási hibái és a hajtóműgyártók csúszása miatt nem sikerült elérni a 200 darabos átadási célt 2017-ben. Az Airbus 181 darab neót adott át, ebből 73 darab készült Pratt és 108 CFM hajtóművel.
Az Airbus saját maga fogta vissza a kibocsátást annak érdekében, hogy a hajtóműgyártók cserealkatrészeket és cserehajtóműveket tudjanak biztosítani a már átadott példányokhoz.
Ez azt eredményezte, hogy az év második felére 60 darab hajtóművekre váró neó állt a gyártó toulouse-i és hamburgi telephelyein. Ezeknek a felét sikerült kipörgetni december végéig, a hajtóműgyártók pedig hamarosan utolérik magukat és akkor a maradék 30 darab is átadásra kerülhet. Az A320neo változatokhoz mostantól már csak olyan hajtóműveket szállítanak a gyártók, melyek a korábbi gyerekbetegségek javításait tartalmazzák, így kevesebb lesz a meghibásodás.
A keskenytörzsű típusokból (ceo és neo együttvéve) 558 darabot adott át a gyártó, ezt a számot is sikerült növelni az előző évhez képest.
Míg 2017-ben az átadások kétharmada a hagyományos hajtóműves változat volt és csak egyharmad a neo változat, 2018-ban a cél az arány megfordítása az új generációs hajtóművekkel felszerelt variáns javára.
Amennyiben ezt sikerül elérnie a gyártónak, az Airbus éves összesített átadási számai 2018-ban megközelíthetik a 800 darabot. A gyártó célja, hogy 2020-ra már az átadások tekintetében is megelőzze riválisát.
Brégier: 2020-ra átadásokban is megelőzzük a Boeinget
Az A350-es típusból 78 példányt tudott átadni a gyártó 2017-ben, ez jelentős növekedés a tavalyelőtti 50 darabhoz képest. 2018-ban a havi 10 darab A350-es legyártása a cél. A típus nagyobbik, -1000-es változata 2017-ben kapta meg a forgalomba állításhoz szükséges engedélyeket, az első átadása 2018 elején várható.
Az A330-asok átadási száma stabilitást mutat, 67 darabot sikerült forgalomba állítani 2017-ben. Mindeközben megkezdődött az új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neo tesztelési programja, a hajtóművek szállításának késése miatt némi csúszással. A típus forgalomba állításához szükséges tesztprogram jól halad, már több mint 230 órát töltött a levegőben a típus, az engedélyek megszerzése nyárra várható. 2018 a ceo-neo átállás éve lesz az A330-as típus számára.
Az A380-as óriásgépből 15 darabot adott át a gyártó 2017-ben. Ennél a típusnál a kibocsátás csökkentésére kellett felkészülnie a gyártónak a gyengébb eladási számok miatt. 2018-ban 12 darabot, 2019-ben nyolcat gyárt majd az Airbus a típusból. A gyártósort és a beszállítói láncot azonban hosszabb távon évi minimum hat darab repülőgép gyártására készítették fel.
Az átadott repülőgépek darabszámait tekintve a Boeing viszont magasan felülmúlta európai riválisát, mint korábban megírtuk, az amerikai gyártó 763 darab repülőgépet adott át 2017-ben.
Az eladások terén az Airbus vezet, ez a keskenytörzsű típuscsaládnak köszönhető
Az 2017-ben 1 109 darab eladott repülőgéppel az Airbus a darabszámok tekintetében 55%-os piacrészt ért el, ezzel legyőzte amerikai riválisát, aki 912 repülőgépet értékesített.
Az eladott repülőgépek értékét (listaáron) tekintve is vezet az európai gyártó, aki 137,7 milliárd dollár értékben adott el repülőgépeket, míg az amerikaiak 134,7 milliárd dollár értékben.
Az Airbus piacrésze a keskenytörzsű szegmensben 59%-os, 1 054 darab eladott repülőgéppel, a Boeingé 41%, 745 eladott darabbal.
A szélestörzsű repülőgépek szegmensében a Boeing vezet, itt az európai gyártó piacrésze a 2017-es eladások tekintetében 25% volt, 57 darab (A330 és A350) repülőgép eladásával, míg a Boeing 169 darab (767, 777, 787) darabot értékesített.
Az óriásgépek szegmensében (A380, Boeing 747-8 és 747-8F) mindkét gyártó nettó megrendelésállománya 2-2 darabbal csökkent a lemondások és törlések miatt.
Az Airbus értékesítési területének vezetője, John Leahy kiemelte, hogy az eladások tekintetében az elmúlt 10 évből 9 évben sikerült több repülőgépet eladniuk amerikai riválisuknál. Ebben az időszakban a megrendelt repülőgépek 53%-át az Airbus adta el.
A keskenytörzsű szegmensben az elmúlt tíz éves időszakban hétben tudott az Airbus több gépet eladni riválisánál, ezzel az eladások 54%-át birtokolja.
A szélestörzsű utasszállító repülőgépek szegmensében szintén 7 évben sikerült több gépet eladnia az európaiaknak a Boeingnél, ez az eladások 50%-át jelenti. Fontos megjegyezni, hogy a Boeing szélestörzsű eladásainak 45%-a cargo repülőgép, amely nincs benne ebben a statisztikában.
2008 óta csaknem duplájára hízott két nagy gyártó megrendelésállománya
A két nagy gyártó megrendelésállománya 2008 óta csaknem kétszeresére nőtt. Ezen belül az Airbus jobban tudta növelni a backlogját, 2,1-szeresére (7 265 darabra) nőtt a megrendelésállománya 2008-hoz képest, míg a Boeingé 1,7-szeresére (5 864 darabra).
Ezzel az Airbus 55%-os piacrészt mondhat magáénak az összesen 13 129 darabos iparági megrendelésállományból (2017 december végi adat).
Az A380-as típussal kapcsolatban John Leahy hangsúlyozta, hogy az Emiratesszel jelenleg is folynak a tárgyalások, az arab légitársaság nagyobb volumenű megrendelése nélkül nem lehetséges a típus megmentése. Az Emirates mellett több más légitársasággal is egyeztetnek.
A szakember hangsúlyozta, hogy 15 évenként a világ légiforgalma megduplázódik, a repterek kapacitását nem ilyen ütemben növelni, így a jövőben biztosan szüksége lesz a légitársaságoknak az A380-as típusra. Mint mondta, „újra eljön az óriásgép korszaka”.
Az A350-essel kapcsolatban újságíró kérdésre megjegyezték, hogy rövid távon nincs napirenden a típus megnyújtása (A350-2000), de megvizsgálták, technikailag lehetséges a típus megnövelése, ha rendelkezésre állnak majd az újabb generációs hajtóművek.
A Bombardier-üzlettel kapcsolatban Fabrice Brégier újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy a tranzakció hatósági jóváhagyásai még folyamatban vannak, de amint ezek lezárultak, az Airbus termékpaletta részeként fogják kezelni a portfóliójukat jól kiegészítő C Series típusokat.
A teljes évértékelő webcast itt végignézhető