Az eddigiektől eltérő, újabb szoftverhibát talált a Boeing 737 MAX számítógépes rendszerében a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA). Ez tovább hátráltathatja a gépek visszatérését a forgalomba, erre utal a nagyobb üzemeltetők friss döntése is arról, hogy júniusig nem számolnak a típussal.
A Flightglobal beszámolója szerint a minap nyilvánosságra hozott probléma ugyan viszonylag kicsi, és nem áll kapcsolatban a típus globális repülési tilalmához vezető, MCAS rendszerben talált hibával, mégis kitolhatja az újbóli tanúsítás időtartamát.
A portál beszámolója szerint az újabb gondra a tanúsítást megelőző, záró ellenőrzések egyikénél talált rá az FAA csapata.
Az ügyhöz közel álló források szerint a probléma a repülőgép áram alá helyezésekor a fedélzeti rendszerek elindulását ellenőrző programmal van, amely nem az elvárt módon üzemel.
A rendszer egyik, pilótákat hibákra figyelmeztető, visszajelző funkciója nem megfelelően működik. A felfedezett probléma ellenére, ha akár földi áramforrásról, akár segédhajtóműről indítás közben valami nem működött megfelelően, a pilóták nagy valószínűséggel mégis kaptak hibajelzést – jegyezte meg John Goglia, az NTSB korábbi repülésbiztonsági szakértője.
A Boeing január 17-én kiadott közleményében jelezte, a típuson dolgozó csapat tisztában van a problémával, és az FAA-vel szorosan együttműködve dolgoznak a javításon, emellett folyamatosan tájékoztatnak minden érintett ügyfelet.
Erre utal az is, hogy a hiba kiütközése után, de még annak nyilvánosságra kerülése előtt két nagy amerikai üzemeltető, a diszkont Southwest Airlines és az American Airlines is jelezte, újabb két hónappal kitolja a MAX-ok kényszerű pihenőjét.
Ennek értelmében a két nagy amerikai 737 MAX-üzemeltető 2020. június 6-ig törölte menetrendjéből a típusváltozattal tervezett járatokat.
Mint arról beszámoltunk, a két cég legutóbbi, 2019 novemberében kiadott közleményeiben még tavaszi dátumok szerepeltek: a Southwest akkor 2020. március 6-ig, az American Airlines pedig március 4-ig nem számított az új generációs keskenytörzsűre. Ugyanakkor kivételként a United Airlines már decemberben is júniusi visszatéréssel számolt.
A folyamatos hosszabbítás hátterében a bizonytalanság áll, mert senki nem tudja pontosan, mikor ad újra zöld utat a hatóság.
Ezen felül folyamatosan kerülnek felszínre újabb és újabb hibák is, legutóbb a rossz huzalozás miatt rövidzárlat lehetőségére, és hibásan legyártott szerkezeti elemekre figyelt fel a hatóság.
Az elhúzódó válság egyik érdekes fejleménye, hogy a kizárólag Boeing-gépeket üzemeltető kínai Xiamen Airlines az Airbus felé kacsintgat.
A légitársaság 2019 márciusáig tíz MAX gépet vett át, ezek most a földön állnak, és napjainkig további tizennégyet várt volna. Azonban a napokban tíz Airbus A321neo operatív lízingjére kért ajánlatokat, a konkurens keskenytörzsűt a China Southern leányvállalata 2021-ben szeretné forgalomba állítani a Reuters szerint.
A CH Aviation írása szerint radikális lépésre szánta el magát a közelmúltban a Malaysia Airlines is, amely idén júliustól kezdődően vette volna át első új generációs Boeing repülőgépeit. A bejelentés szerint a gyártás leállításának tükrében határozatlan időre felfüggesztik az átvételeket, függetlenül attól, hogy a közeljövőben milyen hatósági döntések születnek. Ez előszobája lehet a rendelés lemondásának, ami újabb csapás lenne a 2019-et 87 gépes rendelési mínusszal záró Boeingnek.