Továbbra is gondokkal küzdenek a volt jugoszláv tagállamok légitársaságai. A szlovén Adria Airways pénzügyeit a légiközlekedési hatóság vizsgálja, míg a horvát Croatia Airlines immár nem először fut neki a befektetők keresésének.
Vizsgálja az Adria Airways pénzügyi helyzetét a szlovén légiközlekedési hatóság az EX-YU Aviation portál információ szerint.
A légitársaság tavaly december 31-én nyújtotta be a fizetőképességét bizonyító dokumentumokat, miután a tulajdonos német 4K Invest 4 millió eurós tőkeinjekciót hajtott végre.
A társaság ezen felül további 10 millió euró feltőkésítést ígér az első negyedévre. A hatóság értékelése egy hónapon belül várható, de amennyiben úgy ítélik meg, hogy a cég fizetőképessége és finanszírozása nem bizonyított, büntetést is kiszabhatnak a légitársaságra.
Az Adria Airways szerint rendezett a pénzügyi helyzetük, és a mostani felülvizsgálatra csak a jogszabályi előírások miatt került sor. A légitársaság ezen felül folyamatosan jelenti pénzügyi teljesítményét a hatóság felé.
Kiemelték továbbá, hogy nem különleges eset, ha bizonyítaniuk kell a megfelelő pénzügyi alapok meglétét. A vizsgálat nem azt jelenti, hogy gondban lenne a légitársaság, hanem ez folyamatosan fennálló követelmény, amelynek meg mindig meg kell felelniük.
A légitársaság vezérigazgatója korábban azonban azt mondta, hogy 2018-ban jelentős pénzügyi veszteséggel kell számolniuk, azonban újjászervezik és biztos alapokra helyezik a légitársaságot.
Szlovéniának szüksége van a saját légitársaságára – hangsúlyozta a cég, hozzátéve, hogy az idei évre tervezett befektetések a sikeres fejlődést fogják szolgálni. Amint korábban megírtuk, a légitársaság Szuhoj Superjetekkel frissíti flottáját.
A Croatia Airlines továbbra is befektetőt keres
A horvát légitársaság privatizációs tanácsadót választ e hónap végéig, mivel a kormányzat szeretné feltőkésíteni a légitársaságot – értesült az EX-YU Aviation portál.
A jövőbeni partner befektetésével a Croatia Airlines számára lehetővé válna új útvonalak létesítése és a flotta bővítése, ehhez azonban a vezérigazgató szerint közel 33 millió euró szükséges.
Az előző privatizációs kísérlet sikertelenül zárult, és a felügyelőbizottság elnöke szerint most sem számítanak könnyű menetre. A feltőkésítést látja megoldásnak, de a jelenlegi környezetben nehéz találni megfelelő érdeklődőket.
Ezt az európai uniós jogszabállyal indokolta, amely kimondja, hogy egy tagállamban bejegyzett légitársaságot unión kívüli jogi vagy természetes személy legfeljebb 49 százalékban birtokolhat, ez pedig több komoly, távol-keleti érdeklődőt is kizárhat a jelöltek közül.
Eközben a horvát kormány tárgyal az Európai Bizottsággal arról, hogy a nemzeti légitársaságot közszolgáltatási szerződéseken keresztül támogathassa.
A társaság már most is közel 10 millió eurót kap évente az államtól, és további 1 millió eurót a turisztikai bizottságtól a reklámfelületekért.
A Croatia Airlines utasszáma és haszonkulcsa is emelkedik a 2015-ös átszervezése óta, emellett az elérhető célállomások száma is évről-évre növekszik. A vezérigazgató szerint a privatizáció célja olyan stratégiai partner megtalálása, amely támogatja a cég jövőbeni bővülési terveit.
Januárban kiderült, hogy a 2013-ban sikeresen privatizált Air Serbia flottamodernizációja is elmarad a tulajdonos Etihad Airways pénzügyi gondjai miatt – erről korábbi cikkeinkben részletesen is írtunk.