Repülőgépeinek kétharmadát lízingeli az Alitalia, a csődbiztosok adatai alapján azonban a havi bérleti díjak túlzók. A számok azt mutatják, hogy a jó néhány éves géppark egyes darabjaiért majdnem annyit fizetnek, mint amennyiért egy gyárból frissen kikerült újat lehet bérelni.
Havonta 28 millió USA-dollárt fizet repülőgépeinek bérleti díjaiért összesen tizenhét lízingcégnek, köztük jól ismerteknek is, a csődvédelem alatt működő Alitalia. Az aero.de cikke szerint a Corriere della Sera olasz napilap arról ír, hogy a három csődbiztos egy júniusi dokumentumban kiejelentette: túl sok pénzt fizet a légitársaság ezért.
Az olasz nemzeti légitársaság felügyelői ezért szeretnék újratárgyalni a lízingcégekkel a szerződéseket, hogy a piaci áraknak megfelelő díjat fizethessenek.
Az Alitalia a 118 repülőgépéből 77-et lízingel, beleértve a CityLiner regionális leánycégéit is. A 16 Embraer E-jet mellett 42 A320-as típuscsaládba tartozó gép, valamint 19 szélestörzsű A330-as és Boeing 777-es bérelt gép.
Mindezek között a legfiatalabb is öt-hat éves, de például az A321-es alflotta átlagéletkora már elég jelentős, körülbelül huszonegy év.
A cikkek szerint nem nyilvánosak a pontos, egyes példányokra lebontva látható lízingdíjak, de átlagot lehet számolni, és ebből különös kép rajzolódik ki.
A csődbiztosok szerint a normál piaci árakhoz képest USA-dollárban több százezer, de akár milliós nagyságrendben is többet költ bérlésre a cég.
Ugyanis a 26 darab Embraer E175-ös és E190-es gépért havonta 4 millió USA-dollárt fizet az Alitalia, a 42 darab keskenytörzsű Airbusért 12 milliót, és ugyanennyit a szélestörzsű gépekért.
Viszont egy Embraer E175-ös használtan havi 136 ezer USA-dollár körüli havi lízingdíjért elérhető, egy gyári új 216 ezerért: ám az Alitalia átlagosan 250 ezret fizet értük, holott hat-hét évesek.
Az A320-as típuscsaládba tartozó gépekért átlagosan 286 ezer USA-dollárt ad ki havonta a légitársaság, miközben tíz-húsz éves gépekről van szó. Egy új A319-es 260 ezer USA-dollár körül elérhető, egy A320-as 300 ezer körül.
Ami a szélestörzsűeket illeti, átlagban egyaránt 632 ezer USA-dollár megy havonta az A330-asokért, a Boeing 777-200ER-ekért és az egyetlen 777-300ER-ért, ezek szintén jó pár évesek, az ilyeneket harmadáért-feléért lehet bérelni általában.
Az Etihad pénzcsapjának elzárása óta nehézségekkel küzdő Alitalia újbóli eladása a tavaszi kormányváltás óta is napirenden maradt. De mint megírtuk, az új kabinet 51 százalékban olaszországi kézben tartaná a céget, és Kínában keresnek kisebbségi részesedésre hajladó befektetőket.