Az AIRportal.hu megkeresett több jelentős szereplőt, hogy mit szólnak a légiutasok jogairól szóló uniós irányelv tervezett módosításához: a válaszolók üdvözlik az elképzelést, álláspontjuk szerint egyértelműbb helyzetet kell teremteni, a szabályozásnak pedig a légicégek érdekeit is figyelembe kellene vennie.
Mint arról beszámoltunk, a horvát uniós elnökség javaslatot nyújtott be a 261-es EU-irányelv módosítására. Ha elfogadnák, sokkal nehezebb lenne az utasoknak kártérítést kérniük: jóval több idő számítana késésnek rövidebb és nagyobb utaknál egyaránt, így például hosszútávú járatnál 12 óra után járna kártérítés, bár összegét nem módosították.
Az AIRportal.hu megkeresésére nyilatkozó jelentős légitársaságok egyetértettek abban, hogy szükség van a most hatályban lévő rendelet módosítására, mert meg kell jelennie az ő érdekeiknek is.
A többek közt a Lufthansa-csoportot, az IAG-holdingot és a Ryanairt is a tagjai között tudó Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet az AIRportal.hu érdeklődésére azt közölte: a szabályozás ellen már a hatályba lépése óta tiltakoznak, és folyamatosan lobbiztak azért, hogy újratárgyalják a tartalmát.
Mint írták, a légitársaságok és az utasok közti viszonyt csak mérgezte, hogy senki nem tett semmit. Szerintük mindkét fél érdeke a nagyobb jogbiztonság, és az, hogy az utasok és légitársaságok érdekei igazságosabb arányban jelenjenek meg.
A mostani szabályozás az A4E szerint sok alapvető pontjában is elnagyolt, nem részletezi például, hogy mi számít „vis maior” helyzetnek (amikor nem a légitársaság felelőssége a késés vagy járattörlés) vagy műszaki hibának. Egyértelműség hiányában pedig rendkívül sok eset kerül a bíróságok elé, a bírók pedig különbözőképpen értelmezik a szöveget.
Az A4E szerint az új szabályozásnak tükröznie kell a legfrissebb Eurobarometer-jelentést, amely szerint az utasok késés vagy törlés esetén elsősorban ellátást és törődést szeretnének, valamint azt, ha a légitársaságok mindenképpen elvinnék őket a célállomásra.
A szabályozásnak a lobbiszervezet szerint erre kellene rászorítania a légitársaságokat.
Ugyanakkor a fuvarozóknak is van dolguk, mivel a késések 83 százalékáért még mindig ők okolhatók, de ha továbbra is mindenért a légitársaságok fizetnek, akkor annak beláthatatlan következményei lesznek az európai repülésre nézve.
A Lufthansa, és az IAG megkeresésünkre az A4E-nyilatkozaton mellé nem akarta kommentálni a javaslatot, a LOT pedig nem válaszolt a feltett kérdéseinkre.
Az Air France-KLM viszont azt közölte, hogy a horvát elnökség javaslata több ponton is tisztább helyzetet teremtene, és igazságosabb szabályozást szeretnének, amelyben az utasok érdekei mellett a légitársaságoké is megjelenik – álláspontjuk tehát rímel az A4E nyilatkozatára.
A Ryanair az AIRportal.hu-nak küldött válaszában csalódottságának adott hangot, amiért a kártérítés összegét nem csökkentenék.
Mint az ír fapados hangsúlyozza, a 261-es irányelv szerint járó legalább 250 eurós kártérítés a Ryanair átlagos jegyárának több mint ötszöröse, és az utas is profitálna abból, ha tisztább szabályozás lenne és konkrétabban megfogalmazná az unió, hogy mit ért vis maior és rendkívüli intézkedések alatt.
A Wizz Air megkeresésünkre jelezte: nem szeretné kommentálni a módosítási tervet mindaddig, amíg nem fogadják el a végleges változatot.