Január 1-től a ténylegesen lerepült útvonal szerint számolja a Eurocontrol a légitársaságok által fizetendő díjat, nem pedig a beadott előzetes terv alapján.
Az európai hálózatirányító, a Eurocontrol 2020-tól új alapokra helyezi a légitársaságok útvonaldíjának számítását. Az eddigi gyakorlat szerint ezt az érvényes repülési terv alapján fizették meg a cégek, mostantól viszont a ténylegesen lerepült útvonal jelenti az alapot.
A változás bevezetését segítette, hogy a Eurocontrol mint kinevezett európai hálózatirányító egyre több járat és repülőgép adataihoz jut hozzá.
A módszer több pozitív változást is hoz a késésekkel terhelt európai légtérben.
Egyrészt várhatóan kiszámíthatóbb forgalmi helyzetet eredményez, mivel a légitársaságok többé nem érdekeltek abban, hogy olyan, az útvonaldíj mértéke alapján optimalizált repülési tervet adjanak le, amelyet aztán nem tartanak be. Így a légiforgalmi irányítás szektorainak erőforrás-igénye jobban becsülhető, ami végső soron a járatokat érintő késések csökkenését is eredményezheti.
Másrészt a légiforgalmi szolgáltatók mostantól a ténylegesen kezelt forgalmuk alapján kapják majd bevételeiket. Így valós terheltségük függvényében részesülnek majd a légitársaságok által fizetett díjból, amely hozzájárulhat a hatékonyabb működésükhöz (például a kapacitásaik bővítésével) és így a késések további csökkenéséhez.