Újabb negatív hónapot zárt áprilisban a légi áruszállítás, ezzel folytatódott a szektor január óta tartó visszaesése. Az utasszállító járatok rekord töltöttséggel üzemeltek az év negyedik hónapjában.
A montreali székhelyű Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az áru-tonnakilométerben mért teljesítmény tavaly áprilishoz képest 4,7 százalékkal csökkent áprilisban, a társaságok pedig 2,6 százalékkal növelték a kapacitást. Április volt a 12. hónap sorozatban, amikor a kapacitások növelése meghaladja a forgalom bővülését. Ennek köszönhetően nem csak a töltöttség csökkent 3,5 százalékkal 46,3 százalékra, de a jövedelmezőség is romlott.
Európában 6,2 százalékkal, a legtöbb árut megmozgató térségben, Ázsia-Óceániában 7,4 százalékkal csökkent a szállított áru mennyisége tavaly áprilishoz képest.
Az IATA elemzése szerint bár szezonális hatásoktól vezérelve vannak pozitív és negatív hónapok, de a trend egyértelmű csökkenést mutat a szállított áru mennyiségben, a 2018 augusztusi csúcshoz képest 3 százalékkal rosszabb a szektor teljesítménye.
A folyamatok hátterében elsősorban az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi háború, illetve a Brexit körüli bizonytalanság húzódik meg, mivel ezek csökkentették az exportált áru mennyiségét. Nem könnyíti meg a társaságok dolgát az sem, hogy a kerozin árának emelkedése miatt növekednek a költségek. Ebben a környezetben a kormányoknak is lenne tennivalója az IATA szerint: szabálymódosításokkal könnyíteni kellene az áru mozgásán.
Az IATA utasforgalmi adatai sokkal megnyugtatóbban: áprilisban 4,3 százalékkal nőtt az értékesített utaskilométerben mért teljesítmény, és mivel a társaságok ennél visszafogottabban, 3,6 százalékkal növelték az elérhető székek számát, a töltöttség is növekedni tudott: áprilisban 0,6 százalékponttal 82,8 százalékra nőtt, amely új rekordot jelent az év negyedik hónapjában. Európában volt a legmagasabb ez a szám: a járatok átlagos kihasználtsága 85,1 százalék volt.
Az IATA szerint nem kiugró adatokról van szó, és könnyítette a helyzetet, hogy húsvét áprilisra esett. Az ettől megtisztított adatok inkább borús képet festenek: a lassuló világgazdaság és kereskedelem miatt nem várható, hogy idén a tavalyihoz hasonló mértékben emelkedjen az utasforgalom. Az már a légitársaságok munkáját dicséri, hogy ebben a környezetben a gépek hatékonyabb használatával magasan tudják tartani a töltöttséget.