Az előírt minimum alá csökkent az elkülönítés a FedEx leszálló Boeing 767-ese és az ugyanarról a futópályáról felszálló Southwest Boeing 737-es repülőgép között az austini reptéren, az átstartolást végrehajtó áruszállító átrepült a nekifutást végző majd felszálló utasszállító felett.
A FedEx N297FE lajstromjelű Boeing 767-300F repülőgépe az austini repülőtér 18L futópályájára hajtotta végre a megközelítést, a leszálláshoz meg is kapta az engedélyt a légiforgalmi irányítástól. A repülőtéren az eset időszakában, szombaton a kora reggeli órákban ködös volt az időjárás, ezért a látótávolság fél kilométer alatt volt.
A 767-es számára jó előre kiadott leszállási engedélyt követően mintegy 4 perccel a légiforgalmi irányító viszont megadta a felguruláshoz és felszálláshoz szükséges engedélyt ugyanerről a futópályáról a Soutwest Airlines N7827A lajstromjelű Boeing 737-700-as repülőgépének.
A toronyban szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító ekkor azt is jelezte, hogy egy leszálló 767-es 3 tengeri mérföldre (5,6 km) van a futópálya küszöbétől – az AVHerald posztja szerint.
Ezt követően a FedEx repülőgép személyzete kérte, hogy erősítsék meg az engedélyüket a leszálláshoz, amit az irányító megtett és tájékoztatást adott az előttük felszálló 737-ről.
Rádióforgalmazás és animáció az eseményről (nem hivatalos!)
Mintegy fél perccel később az irányító arról érdeklődött a Southwest személyzetétől, hogy már megkezdték-e a nekifutást a felszálláshoz, amelyre a pilóták azt felelték, hogy már gurulnak.
Később a frekvencián megszólaló másik hang (vélhetően a FedEx pilótája) a Southwest pilótáit a felszállás megszakítására utasította, és jelezte, hogy a FedEx gép átstartolt.
A Southwest pilótái viszont folytatták a felszállást (vélhetően ekkor már a sebesség túl nagy volt a megszakításhoz – a szerk.), az elemelkedést követően jobbra fordult. A torony ezt nyugtázta, majd a 737-es személyzetét arra utasította, hogy forduljon jobbra, amint lehetséges.
A Boeing 767-es a földtől mintegy 150 láb (45 méter) magasságban, a futópálya küszöbétől mintegy 1000 méterre kezdte meg az átstartolást.
Ezt követően az áruszállító 3000 láb (914 méter) magasságba emelkedett, majd mintegy 11 perccel később biztonságosan leszállt a 18L futópályára, a Southwest-gép pedig folytatta útját célállomása felé.
A Flightradar24 blogja a repülőgépek ADS-B jelei alapján több képet és animációt is közzétett az eseményről.
A két repülőgép közötti legkisebb távolság adataik szerint 1000 láb (300 méter) alatt lehetett,
azonban posztjukban is felhívják a figyelmet arra, hogy a repülőgépek helyzetét és magasságát mutató adatok a technológia sajátosságaiból eredően pontatlanok lehetnek. A két repülőgép között legkisebb távolságra a légiforgalmi irányítás által használt radarok, illetve az érintett repülőgépek adatrögzítőinek adatai kielemzésével derülhet fény.
A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság vizsgálatot indított az ügyben. Amint korábban megírtuk, januárban a Delta Airlines Boeing 737-900-asának kellett megszakítania a nekifutást a New York-i JFK reptéren, mert az American Airlines Boeing 777-200-asa letért az engedélyezett gurulási útvonalról, és keresztezte az aktív futópályát a felszálló repülőgép előtt.
The NTSB is investigating an incident involving a Southwest 737 and FedEx 767 that occurred today in Austin. Initial ADS-B data show the landing 767 overflying the departing 737. We are processing granular data now. https://t.co/twHCydm5ixhttps://t.co/wZ3Z0xKJem pic.twitter.com/nkKVjshXmf
— Flightradar24 (@flightradar24) February 5, 2023
We have processed and analyzed the granular ADS-B data related to yesterday’s incident involving a FedEx 767 and Southwest Airlines 737 in Austin. Initial analysis and data available for download at https://t.co/J6gs72Ymly #WN708 #FX1432 pic.twitter.com/lhJZj3SsY0
— Flightradar24 (@flightradar24) February 5, 2023