Ősztől ötödével kevesebb járatot kínál a német fővárosból az ír fapados, és a lengyel főváros másodlagos repterén is csökkenti repülőgépei számát a nagy költségekre hivatkozva, Charleroi-n és Londonban viszont bővít.
Kilenc helyett hét repülőgépet állomásoztat ősztől a Berlin-Brandenburg reptéren a Ryanair, és hat járat (Brüsszel, Kaunas, Krakkó, Luxemburg, Riga és a krétai Chania) megszűnik, ezzel kapacitása 20 százalékkal mérséklődik – közölte a diszkont cég régiós vezetője kedden a Wirtschaftswoche cikke szerint.
Eddie Wilson hozzátette: a döntésük évi 750 000 ülőhely elvesztését jelenti a német főváros légikikötőjének, és ha a kormányzat nem csökkenti az idén májustól megemelt repülési adót, akkor jövő nyártól további másfél millió székkel mérsékli németországi jelenlétét a Ryanair.
Amint az rbb24 portál emlékeztet rá, a környezetvédelmi célú különteher eddig 12,48 és 56,91 euró között volt célállomástól függően, május 1-től viszont a kormányzat ezt 15,53-70,83 euróra emelte.
Ez ügyben korábban a német légiközlekedési szövetség is kritikát fogalmazott meg, a növelés szerintük az ősszel induló téli menetrendben 4 millió ülőhelyébe is kerülhet az országnak, a várható kapacitáscsökkentések okán.
Ismert, a 2022-ben bevezetett hasonló magyar intézkedés miatt ugyancsak egymásnak feszült a Ryanair és a magyar kormány. Az először extraprofit-adónak nevezett, majd környezetvédelmivé alakított különteher kapcsán többször is éles üzenetváltás volt, valamint fogyasztóvédelmi eljárás is zajlott, utóbbit végül megnyerte a fapados. A hazai adót egy idén júliusi bejelentés szerint kivezeti a kabinet.
A berlini fejleményekhez kapcsolódó hír, hogy a Ryanair Varsóban is a túl magas költségekre hivatkozva mérsékli jelenlétét a lengyel főváros másodlagos repterén, Modlinban. A Rynek Lotniczy szerint a légikikötő emelkedő díjai miatt döntött úgy a fapados, hogy 5 helyett csak 4 repülőgépet állomásoztat ott ősztől, és bár az útvonalak száma 22 marad, közlésük szerint 50 százalékkal kisebb kapacitást kínálnak majd.
Brüsszel-Charleroi reptéren és Londonban viszont bővít a cég, a szintén kedden kiadott két közleménye szerint előbbi bázisáról 9 új járatot nyit (Cork, Dubrovnik, Göteborg, Kaunas, Lamezia, Reggio Calabria, Szarajevó, Tel-Aviv és Trieszt), utóbbin pedig 4-et (Dubrovnik, Linz, Reggio Calabria és Szarajevó).
A mindkettőnél kritizálta a cég a helyi adókat vagy díjakat: a belga fővárosnál azt hangsúlyozva, hogy a fő reptéren, Zaventemen azért nem bővít, mert túl drága, a briteknél pedig a mintegy harminc éve létező indulási illetéket (APD) kifogásolja, továbbá szorgalmazza a légiforgalmi irányítási rendszerek reformját is, az egyre gyakoribb késések miatt.