Kedd reggeltől, azaz július 26-tól mintegy három hétre, egészen augusztus 18-ig lezárják a budpesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ‘egyes’, 13R/31L jelű futópályát az új ILS műszeres leszállító berendezés telepítése miatt. A repülőtér érkező és induló forgalma ebben az időszakban a kettes termináltól Észak-Keletre elhelyezkedő, ‘kettes’, 31R/13L futópályát fogja használni.

A 13R/31L futópálya lezárása 2016. július 26-án reggel 7 órától 2016. augusztus 18-án 16 óráig tart majd
– a repülőtér üzemeltető által publikált NOTAM szerint (helyi idők).

A 31R futópálya új iránysáv adója. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A 31R futópálya új iránysáv adója. (Fotó: AIRportal.hu)

A Budapest Airport idén áprilisban jelentette be, hogy lecserélik a repülőtér mindkét fő leszállásra használt futópályavégén – azaz a 31R és 13R pályavégeken – működő ILS, azaz műszeres leszállító berendezést.

A korábban használt berendezések közel 20 évesek voltak. Az új rendszer kiépítésének költsége mintegy 465 millió forint – a repülőtér üzemeltető közlése szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új ILS berendezések információink szerint CAT III/B minősítésűek lesznek.

Ezek a korábban Ferihegyen használt berendezéseknél jóval kisebb minimális látás esetén lehetővé teszik a leszállást, amennyiben a repülőgép műszerezettsége is megfelelő és a légijármű személyzete is képes a CAT III/B használatára.

A 31R futópályán korábban működő ILS berendezést 2010. novemberében minősítették vissza CAT III/A-ra.

A ‘kettes’ futópályán az ILS rendszer kiépítési munkálatai 2016. áprilisban zajlottak, április 7. és 29. között a repülőgépek csak az ‘egyes’ futópályát használhatták.

CAT III/B:
– elhatározási magasság kisebb mint 50 láb (15 m) a földet érési zóna magasságához viszonyítva, vagy nincs elhatározási magasság és
– a futópálya menti látástávolság kevesebb mint 200 méter, de nem kevesebb mint 75 méter

CAT III/A:
– elhatározási magasság kisebb mint 100 láb (30 m) a földet érési zóna magasságához viszonyítva, vagy nincs elhatározási magasság és
– a futópálya menti látástávolság 200 méter, vagy annál több

Elhatározási magasság az a magasság, ahol a légijármű személyzetének dönteni kell az átstartolásról, amennyiben a pálya leszállófényei még nem láthatók az előírásnak megfelelő mértékben.