Stratégiai partnerségre lép a szuperszonikus utasszállító fejlesztésén dolgozó Aerionnal a Boeing, a jelentős befektetés mellett a fejlesztési munkálatokba is beszáll az amerikai repülőgépgyártó.
A megállapodást február 5-én Chicagoban írták alá a felek, ezzel a Boeing lett az első nagy repülőgépgyártó, amely beszállt a szuperszonikus utasszállító repülőgépek újabb generációjának megalkotásába.
A pontos részleteket nem hozták nyilvánosságra, de a Seattle-i cég közlése szerint jelentős összeget bocsátanak a startup cég rendelkezésére.
Emellett a nemrég elindult tervezési folyamatban is segítséget nyújt a Boeing, ha pedig az AS2 szuperszonikus üzleti repülőgép a megvalósítás fázisába jut, a gyártási és tesztelési folyamatokba, valamint az értékesítésben is részt vesz az amerikai gyártó.
Steve Nordlund, a Boeing NeXt részlegének alelnöke a megállapodás kapcsán elmondta, hogy cége mindig igyekszik élen járni a közlekedés forradalmasításában, a mostani pedig egy kezdeti stratégiai befektetés a még csak kiforróban lévő szuperszonikus technológiákba.
Hozzátette, ezen a partnerségen keretében egyedülállóan ötvözik az Aerion eddigi, a hangsebesség feletti utazás technológiái terén elért eredményeit, és a Boeing évszázados ipari tapasztalatait és kereskedelmi kapcsolatait.
Nordlund szerint ennek a társulásnak minden lehetősége megvan, hogy megteremtse a szuperszonikus utazás fenntartható jövőjét.
Az általa koordinált NeXt divízió innovatív, első sorban autonóm repülőeszközöket fejleszt, de minden kiforratlannak számító, és a ma forgalomban álló gépektől merőben eltérő kereskedelmi projekt hozzájuk tartozik, így első körben az Aerionnal is ők dolgoznak majd együtt.
Az egyik legnehezebb akadályon azonban úgy tűnik, túljutott az Aerion egy másik repülőgépipari óriás, a hajtóműgyártó General Electric közreműködésével.
A leendő típus gazdaságossága ugyanis szinte teljes egészében attól függ, mennyit üzemanyagot fogyaszt magasabb sebességtartományban, és eközben sikerül-e a megszokott erőforrások szintjén tartva a zajkibocsájtást akár a szárazföld felett is átléphetővé tenni a hangsebességet.
A GE ehhez a világ legnagyobb darabszámban legyártott, az Airbus A320-as és a Boeing 737-es családon is alkalmazott, CFM56 típusú sugárhajtóművét vette alapul, és fejleszti tovább az Aerionnak az F-16-os és F110-es vadászgépek hajtóműveiből merítve.
Ennek köszönhetően vált reálissá az AS2 2023-ra tervezett első repülése, és 2025-ös forgalomba állítási céldátuma.
Az így elkészült erőforrással az AS2 a tervek szerint 12 utas befogadására lesz képes, és a hangsebesség 1,4-szeresével repülhet majd utazómagasságon.
Ez ugyan nem közelíti meg a szuperszonikus utasszállítás múlt századi úttörője, a Concorde által elért 2,2 Machot, de hetven százalékkal gyorsabb egy sztenderd szubszonikus üzleti gépnél, és megközelítőleg három óra alatt megtehető vele egy transzatlanti út.
Mint arról korábban írtunk, ennél jelentősen nagyobb sebesség vagy nagyobb méretű szuperszonikus gép megépítése az üzemanyag fogyasztás és a zajkibocsájtás jelentős emelkedése nélkül csak egy teljesen új hajtóművel érhető el.
Utóbbi tényező az engedélyeztetés során lesz kulcsfontosságú, ekkor akár a Boeing lobbi tevékenysége is nagy segítség lehet az Aerionnak, hogy a gépet a világ minden repterén engedjék leszállni.
Emellett kulcsfontosságú a minden új generációs szuperszonikus típus számára, hogy a hangsebesség átlépésekor bekövetkező hangrobbanás erősségét csökkentsék, illetve megkapják az engedélyeket arra, hogy a ne csak az óceánok, hanem a szárazföld felett is hangsebességre kapcsolhassanak.
Erre vonatkozóan már kidolgozott stratégiája van a 2003-ban alapított cégnek, a koncepció további alakításával szeretnék elérni az 1,6 Machot egy valamivel nagyobb típussal, ami akár már kereskedelmi utasszállítóként is funkcionálhatna.
Eközben párhuzamosan dolgozó konkurensnél, a denveri Boom Technology-nál is készülőben van egy szuperszonikus utasszállító, pontosabban annak 1/3-os kicsinyítésű technológiademonstrátora, amely akár már idén a levegőbe emelkedhet. Szakértők véleménye szerint a Boom végleges, Overture-nak nevezett kereskedelmi forgalomra szánt típussal elérni szándékozott 2,2 Mach-os sebesség túl grandiózus vállalkozás, a céldátumok pedig megvalósíthatatlanok.