Több példány átvételét is későbbre halasztja 150 darabos Boeing 777X rendeléséből az Emirates, sőt a megrendelt új generációs triplahetesek egy része helyett Dreamlinereket kérhet, erről tárgyal a dubaji légitársaság a Boeinggel.
A Seatle Times-nak Tim Clark, az Emirates vezére is megerősítette egy szombati telefonos interjúban, hogy egyeztetnek a gyártóval a megrendelés-állomány átstrukturálásáról.
A vezető jelezte, hogy a tárgyalások még folyamatban vannak, a lehetséges megállapodást várhatóan az ősszel megrendezett Dubai Airshow-n hozzák nyilvánosságra.
A Boeing 777X-program 2013-as elindítása óta a Boeing 344 példányra szerzett kötelező érvényű megrendelést a jelentősen modernizált kéthajtóműves szélestörzsű típusból.
A teljes Boeing 777X rendelésállomány közel a fele, 150 példány az Emirates megrendelése.
Clark szerint azon dolgoznak, hogy a 150 darabos Boeing 777X szerződés és a tavaly Dubaiban szándéklevél formájában ‘rendelt’ 40 darab Boeing 787-10 Dreamliner megrendelés összesített mennyisége megmaradjon.
A megrendelést azonban a légitársaság jelenlegi igényei szerint alakítják át:
helyettesíthetik egymással a típusokat, valamint időben egy hosszabb periódusra nyújthatják el a gépek átadását.
A lap cikke szerint az is benne van a pakliban, hogy a légitársaság nem a Dreamliner legnagyobb befogadóképességű, -10-es változatából rendel, hanem a közepes méretű, de nagyobb hatótávolságú 787-9-ből.
A lap egy légiközlekedési szakértőre hivatkozva azt írja, hogy a tárgyalásokon drasztikusabb végkifejlet is elképzelhető, az egyeztetések a rendelés egy részének lemondásával, vagy hosszú időre történő elhalasztásával is végződhetnek. Ez pénzügyi szempontból a Boeing számára gyakorlatilag ugyanazt jelenti a meg nem nevezett szakember szerint.
A Boeing több mint 1 milliárd amerikai dollárt ruházott be többek közt a 777X új kompozit szárnyainak kifejlesztésébe, Everettben egy új csarnokot épített a szárnyak készítésére, valamint automatizálta a típus gyártásának egyes részeit.
Bár a típus – eredetileg az év elejére tervezett – szűzrepülése még nem történt meg, a 777X kereskedelmi forgalomba állításának 2020-as céldátuma egyelőre nem változott.
A Boeing számára stratégiailag kulcsfontosságú, hogy megmentse az Emirates ma már érvénytelen 787-es ‘rendelését’ (mert a szándéklevélben foglalt szerződéskötési határidő lejárt és a Dreamlinerek már a légitársaság legújabb flotta-terveiben sem szerepelnek).
Ennek érdekében akár az óriás 777X rendelésből is feláldozhat a Boeing bizonyos tételt, bár a gyártó célja, hogy ez az áldozat minél kisebb legyen.
Az Emirates hasonló tárgyalási stratégiát folytatott akkor, amikor az Airbus gyakorlatilag beáldozta – az egyébként is – fenntarthatatlannak bizonyult A380-as programot a számára stratégiailag fontos, új generációs szélestörzsű típus, az A350-es érdekében. Akkor az Emirates 40 darab A330-900neo és 30 darab A350-900-as gépre váltotta át a lemondott A380-asokat.