Miután a Kereskedelmi Világszervezet jóváhagyta, hogy az USA büntetővámot vezessen be az Airbusnak nyújtott tiltott állami támogatás kompenzálására, az Egyesült Államok többek közt az Airbus-gépekre is kivet 10 százalékos sarcot. Európai hasonló intézkedést hozhat, ha jövőre a Boeing ellen ítél a testület.
Már október 18-tól büntetővámot vet ki évi 7,5 milliárd USA-dollár értékű európai termékekre, többek közt Airbus-repülőgépekre is az Egyesült Államok – közölte október 2-án az elnöki hivatal kereskedelmi tanácsadó testületének irodája a Flightglobal szerint.
Az eddigi fenyegetést azért váltja tettekre az USA, mert a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) döntőbírósága jóváhagyta a tervezett különteher bevezetését.
A testület korábban úgy ítélt, hogy az Airbus versenytorzítónak minősíthető állami támogatásokat élvezett az A380-as és az A350-es program elindítására több európai országtól. A WTO úgy állapította meg a 7,5 milliárd dollárt, hogy összeszámolta, mekkora kárt okozhatott ez a Boeing termékeinek.
Mint arról többször beszámoltunk, az Airbus és az Európai Unió, illetve a Boeing és az USA „harca” mintegy másfél évtizede folyik a WTO előtt, a testület mindkét felet elmarasztalta már tiltott állami támogatásért. Nemrég az európai oldalt meszelték el végleg, ennek folyománya a mostani büntetőintézkedés, bár akkoriban az Airbus azt közölte, hogy addigra már nagyrészt eleget tettek az elvárásoknak.
A különteher 10 százalék lesz 30 tonna tömeg feletti Airbus-gépekre, de vélhetően csak az európai gyártásúakra, tehát az USA területén lévő üzemből kikerülőkre nem vonatkozik majd.
Az USA illetékes hivatalának közlése szerint az Egyesült Királyság, Franciaország, Spanyolország és Németország termékeire (közte whiskey-re, sajtokra, gépipari termékekre) vonatkozik a különteher, hiszen „ezen országok felelősek az illegális állami támogatásért”.
Hozzáteszik: a WTO-határozat akár 100 százalékos büntetővámot is megengedne, de első lépésben csak a fentebb jelzett mértékkel élnek, viszont bármikor emelhetnek ezen, vagy változathatnak az érintett termékek körén.
Az Airbus közleménye szerint a vállalat reménykedik abban, hogy tárgyalással rendezhető az ügy, és felhívta arra a figyelmet, hogy a büntetővám rendkívül káros hatású az USA gazdaságára is, mivel beszállítóinak 40 százaléka ottani.
A Boeing azt válaszolta a portál megkeresésére, hogy az Airbusnak juttatott tiltott támogatás hátrányosan érinti az uniós tagállamok olyan termékeit és piaci szegmenseit is, amelyeknek nincs közük a repülőgépgyártóhoz.
A WTO határozata szerint addig lehet kivetni a különterhet, amíg az EU (és az Airbus) meg nem felel az előírásoknak. A Flightglobal másik cikkében idézett döntés szövege szerint a bíró elmarasztalta az európaiakat, mondván, hogy még mindig nem megfelelő a helyzet, semmit sem tett az EU az előírások teljesítésére.
Azonban várhatóan jövő év elején a Boeing elleni beadványban is ítélet várható a WTO-nál, ennek következtében pedig az EU is várhatóan büntetővámot vezet be USA-termékekre.
Ugyanis a WTO már korábban elmarasztalta az amerikai gyártót is, az Airbus közleménye alapján ez megnyitja az utat az ellenintézkedésre, azaz ugyancsak büntetővám bevezetésére. Ha pedig így lesz, az Boeing-gépekre is vonatkozni fog szerintük, összességében pedig meghaladhatja a most az USA által meghatározott 7,5 milliárd dolláros értéket.