Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) engedélyezte az Airbus A350-1000-es típus maximális utas-befogadóképességének 440-ről 480-ra történő emelését, köszönhetően a gyártó által alkalmazott új típusú, A+ besorolású ajtóknak. Az A350-1000-es elméleti legnagyobb befogadóképessége így meghaladja a Boeing 777-9 jelenleg ismert maximális kapacitását.
Az öreg kontinens légügyi hatósága november utolsó napjaiban adta ki az európai gyártó új generációs szélestörzsű családjának hosszabb, -1000-es jelű változatára érvényes tanúsítást.
Ennek értelmében az eddig 440 főben maximált kapacitáson túl mostantól további negyven embert vehet fedélzetére az A350-1000, amivel 480 utasra nőtt a megengedett legnagyobb befogadóképesség.
Egy repülőgéptípus maximális befogadóképességének meghatározásánál a gyártók és a hatóságok nemcsak a repülőgép méretét vizsgálják, hanem hogy a rendelkezésre álló (vész)kijáratokon a megadott időintervallumon belül hány utas tudja biztonságosan elhagyni a fedélzetet egy esetleges vészhelyzet esetén. Ez az úgynevezett exit limit.
A módosítást az Airbus új típusú, A+ besorolású vészkijáratai teszik lehetővé, az ezekhez társított dupla vészcsúszda révén az ajtók páronként 120 utas szintidőn belüli kimenekítésére alkalmasak.
A szélestörzsűeknél eddig sztenderdnek számító legmagasabb, A kategóriás vészkijáratokhoz páronként 110 utas volt a maximum, ennyi embert lehet ugyanis vészhelyzet esetén a megszabott időintervallumon belül evakuálni a gépből, figyelembe véve a nyílások és a csúszdák áteresztő képességét.
Az A+ kategóriába sorolt kijáratoknak szigorú feltételeknek kell megfelelni, az ajtónyílásoknak minimum 122 centi szélesnek és 183 centi magasnak kell lenniük, a sarkok meghosszabbított vonalából keletkező kör sugara pedig nem lehet 17,7 centinél nagyobb – írta meg a Flightglobal.
A többféle üléskonfiguráció használata érdekében a 480 ülést – meghatározott kereteken belül – eltérő zóna beosztásban is elhelyezhetik az üzemeltetők. A kabin első részében 120-124, középen 170-180, hátul 180-190 utas foglalhat helyet.
Az EASA ugyanakkor kikötötte, hogy ha az adott gép maximális befogadóképessége meghaladja a 400 főt, minden pár vészkijáratnál minimum három légiutas-kísérő kell, hogy helyet foglaljon. A tanúsítvány értelmében az üzemeltetőnek nem kötelező mindegyik kijáratot átalakíttatnia A+-osra, kevesebb ilyen ajtóval 470 vagy 460 lehet a maximális kapacitás.
A módosítások mértéke így gyakorlatilag minimális, nem szükséges még plusz vészkijáratok beiktatása, mint például az Airbus A321neo ACF esetén, ahol csak teljesen új törzs-konfigurációval tudta elérni a gyártó kitűzött maximális befogadóképességet, és a sztenderd példányok nem is alakíthatók át utólag.
Miután az EASA is tanúsította az A350-1000 XWB nagyobb kapacitását, az még nagyobb vetélytársa lehet a következő években forgalomba álló Boeing 777-9-nek, amely az amerikai repülőgépgyártó valaha készült legnagyobb kéthajtóműves típusa.
A jelenleg ismert tervek szerint a 777-9 maximális kapacitása (exit limit) 475 utas lesz.
A forgalomba állásig, vagy azt követően is a Boeing még persze módosíthat az adaton.