Speciális fóliával látják el a Lufthansa áruszállító légitársaságának flottáját, ennek eredményeképp jelentősen csökken majd a légellenállás, így a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is.
A Lufthansa Cargo 2022-től mind a tíz Boeing 777F áruszállító repülőgépének külsejét ellátja az úgynevezett AeroSHARK fóliával, amely javítja az aerodinamikai jellemzőket – írja az aero.de portál.
A BASF és a Lufthansa Technik évek óta tartó kutatásai alapján kifejlesztett bevonat a cápabőrt másolja le, annak barázdáit, amelyek hozzájárulnak a tengeri ragadozó áramvonalasságához.
Mint korábban már megírtuk, régóta folynak kísérletek ilyesmivel, hiszen több évtizedes megfigyelés, hogy a cápa rendkívül alacsony közegellenállásában fontos szerepet játszik az állat kültakarója.
A most forgalomba kerülő, 50 mikrométeres barázdákkal készülő fólia kifejlesztésénél szempont volt, hogy mind a hőmérsékleti, mind a nyomásbeli ingadozásokat jól viselje, illetve az UV-sugárzásnak is ellenálljon. Korábban a Lufthansa egyik 747-esén is kipróbálták a bevonatot, és a gyakorlati tapasztalatok igazolták az előzetes várakozásokat.
A számítások szerint a 777F-ekre kerülő réteg 1 százalékkal csökkenti a közegellenállást, ennek köszönhetően jelentősen csökkenthető a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás.
A teljes, tízgépes flottára számolva évente 3700 tonna kerozint spórol majd a cég, és ezzel 11700 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe.
Ez utóbbi megfelel 48 egyirányú Frankfurt-Sanghaj cargo-járat emissziójának.
A Lufthansa Technik szerepe a projektben a specifikációk meghatározása volt, illetve a jogi eljárások végigvitele, beleértve a kiegészítő típustanúsítvány megszerzését, valamint a fólia felvitelét a repülőgépekre. Utóbbi műveletre az időszakos karbantartások során kerül majd sor.