A NATO legfőbb testülete elfogadhatatlannak nevezte és elítélte a Ryanair Athénból Vilniusba tartó járatának hétvégi, minszki átirányítását. Eközben a fehérorosz légügyi hatóság közzétette a gép pilótái és a belarusz légiforgalmi irányítás közötti teljes rádióforgalmazás leiratát.
Az Észak-atlanti Tanács, a NATO legfőbb politikai döntéshozó testülete szerdai, MTI által szemlézett közleményében elfogadhatatlannak nevezte az esetet, amely – mint írták -, amellett, hogy veszélyeztette az utasok és a személyzet életét, súlyosan megsérti a polgári repülést szabályozó normákat.
A tanács tagjai támogatásukról biztosították az incidens független kivizsgálására irányuló felhívásokat, valamint a szövetségesek külön-külön és együttesen meghozott vonatkozó intézkedéseit. Kijelentették: Raman Prataszevics (a fedélzeten utazó ellenzéki újságíró-aktivista – a szerk.) és barátnőjének őrizetbe vétele sérti az eltérő politikai véleményformálás és a sajtószabadság elveit. Fehéroroszországnak haladéktalanul és feltétel nélkül szabadon kell engednie őket – közölték.
A NATO-szövetségesek felszólították Fehéroroszországot, hogy tartsa tiszteletben az alapvető emberi és szabadságjogokat, és tartsa be a szabályokon alapuló nemzetközi rendet. A szövetségesek szolidárisak Lettországgal diplomatáik indokolatlan kiutasítása miatt – tették hozzá.
Az MTI másik híre szerint Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök szerdán a minszki parlamentben azt állította: Svájcból érkezett a figyelmeztető üzenet arról, hogy a Ryanair gépének fedélzetén pokolgép van, a fenyegető üzenetet megkapta egy időben a minszki, az athéni és a vilniusi repülőtér is. Svájc külügyminisztériuma ezt tagadta. Lukasenka szerint fehérorosz hatóságok jogszerűen jártak el, a repülőgép útját az asztravjeci atomerőmű (BelAESZ) közelében változtatták meg, az atomerőmű biztonsági rendszerét és a légvédelmet az incidens idején teljes riadókészültségbe helyezték.
Az államfő megismételte azt a korábbi minszki állítást, hogy a repülőgép személyzete maga döntött úgy, hogy leszáll Minszkben.
Elutasította azt a feltételezést, hogy a pilótákat fehérorosz MiG-29-es vadászgépek kényszerítették leszállásra.
Arról is szólt, hogy Minszkből hárman nem utaztak tovább a gép eredeti célállomására, Vilniusba az őrizetbe vett ellenzéki Raman Prataszevicsen és barátnőjén, Szofija Szapegán kívül. Ők szerinte azért nem folytatták útjukat a litván fővárosba, hogy utána ne kelljen onnan visszatérniük Minszkbe, és nem igaz, hogy állambiztonsági emberek voltak.
Május 24-én Artyom Szikorszki, a fehérorosz közlekedési minisztérium légiközlekedési osztályának igazgatója azt mondta, hogy a repülőgépet ért fenyegetés a minszki repülőtér elektronikus postafiókjába érkezett. A levél angol nyelvű volt, szerzői a palesztin Hamász szervezet katonáinak nevezték magukat, és azzal fenyegetőztek, hogy felrobbantják a gépet, ha Izrael nem hagyja abba a palesztinok lakta Gázai övezet lövetését. A Hamász kedden azonban közölte, hogy nem volt köze az incidenshez.
A fehérorosz közlekedési minisztérium kedden nyilvánosságra hozta a gép pilótái és a légiforgalmi irányítás rádióforgalmazását.
Korábban azt is közölték, hogy Minszk meghívta a nemzetközi légiforgalmi és biztonsági szervezetek, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), valamint az Európai Unió és az Egyesült Államok képviselőit, hogy vizsgálják meg a Ryanair járatával vasárnap történt incidenst.
Amint korábban megírtuk, az Európai Tanács hétfőn állapodott meg arról, hogy az Európai Unió szankciókat vezet be Fehéroroszországgal szemben, de ez a döntés még nem jelenti a fehérorosz légitársaságok kitiltását az EU légteréből és repülőtereiről. Eddig a tagállamok közül Litvánia, Franciaország, Finnország, Svédország és Csehország hozott ilyen egyoldalú döntést, illetve több uniós légitársaság határozott a légtér elkerüléséről és minszki járatai felfüggesztéséről.
A Belavia fehérorosz légitársaság szerdán bejelentette, hogy október 30-ig leállította minden, a svéd fővárosba irányuló járatát, miután a svéd hatóságok megtiltották számára a légtér használatát. Prágában közölték, hogy péntektől állítják le a Belavia tevékenységét Csehországban.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) kedden egy biztonsági értesítőt tett közzé, amelyben azt ajánlja a tagállamok üzemeltetőinek, valamint az Unióba és onnan járatokat üzemeltető harmadik országbeli légitársaságoknak, hogy kerüljék el a fehérorosz légteret.
A rádióforgalmazás nyilvánosságra hozott leirata változtatás nélkül
Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT
ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.
ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk
Pilot: Yes, go ahead.
ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.
Pilot: 1TZ Standby.
Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?
ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.
Pilot: Roger that, standby.
ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.
Pilot: Ok…that..it..understood give us alternate please.
Pilot:09:32:59: RYR 1TZ
ATC: RYR 1TZ
Pilot: The bomb….direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?
ATC: RYR 1TZ stanby please.
ATC: 09:33:42: RYR 1TZ
Pilot: Go ahead.
ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.
Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?
ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.
Pilot: Roger, standby.
Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.
ATC: RYR 1TZ.
Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).
ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.
Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).
ATC. Do you need RYR operation frequency?
Pilot: That is correct 1TZ.
ATC: Standby please.
ATC: RYR 1TZ ,Standby please
Pilot: Standing-by.
Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?
ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.
Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities …(unreadable) to divert to..
ATC: RYR 1TZ I read you THREE, say again please.
Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ .
ATC : RYR 1TZ ,Go.
Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ roger, standby please.
Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?
ATC: RYR 1TZ Standby.
Pilot: Standby, Roger.
ATC :09:41:00: RYR 1TZ .
Pilot: Go ahead.
ATC: IATA code is MSQ.
Pilot: can you say again please?
ATC:IATA code MSQ.
Pilot: MSQ, thanks.
Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from? Where did it come from? Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot: can you say again?
ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.
Pilot: unreadable.
Pilot: Did you say that your recommendation?
ATC: RYR 1TZ , Charlie-Charlie.
ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750
Pilot. 131.75 and we have contact…(unreadable).
ATC:09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?
Pilot: Radar ,RYR 1TZ
ATC:RYR 1TZ advise your decision please.
Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.
ATC: Standby.
ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.
Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.
ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.
Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.
Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport
ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger.Standby for vectors.
Pilot: Standby RYR 1TZ .
Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.
ATC: RYR 1TZ , descend FL100.
Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ .
ATC:RYR 1TZ from present position cleared direct point KOLOS : Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.
Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.
ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?
Pilot: I read you 5 RYR 1TZ .
ATC: Roger.
ATC:09:50:24: RYR 1TZ do you need any aerodrome details and weather information?
Pilot : We can (unreadable )ATIS from Minsk …enough.
ATC: RYR 1TZ do you need ATIS frequency?
Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.
ATC:09:51:50: RYR 1TZ
Pilot: 1TZ , go ahead.
ATC: RYR 1TZ KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.
Pilot: Ok, KOLOS.. could you say the (unreadable).
ATC: KOLOS 2H arrival.
Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ
ATC: And ATIS frequency is 128.850
Pilot: 28.85.
ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.
Pilot: No dangerous goods, standby…and we need 130 to avoid.
Pilot:09:53:00 RYR 1TZ turning heading 130 to avoid.
ATC: RYR 1TZ roger heading 130 report clear of weather.
Pilot: WILCO.
Pilot :09:54:45: RYR 1TZ persons on board is 133.
ATC: Persons on board 133 copied thank you.
ATC:09:55:33 RYR 1TZ when ready report estimating time of arrival.
Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.
ATC: RYR 1TZ descend FL90.
Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ .
ATC: 09:57:12: RYR 1TZ now contact Minsk approach on 125.9.
Pilot: 125.9, RYR 1TZ
Pilot: 09:57:22 Approach, Hallo, RTZ descending to FL 90 on the heading 130
ATC: RYR1TZ Minsk Approach good day expect vectoring for ILS RW 31R descend to altitude 6000 feet QNH 1010
Pilot: 6000 feet QNH 1010 vectors for ILS 31R, RYR1TZ
ATC: RYR1TZ turn left heading 070
Pilot: Heading 090 RYR1TZ
Pilot: (unreadable) Confirm ILS 31R
ATC: RYR1TZ Affirm ILS Approach RW 31R
Pilot: 31R thanks
ATC: RYR1TZ do you need any data information about Minsk 2?
Pilot: Stand by
Pilot: RYR1TZ request heading 060 (unreadable) turn to avoid
ATC: RYR1TZ cleared heading 060
Pilot: 060 degrees (unreadable)
Pilot: To correction that’s may be (unreadable) 1TZ
ATC: 1TZ Roger
Pilot: RYR1TZ actually request heading 040 for avoid for 20 miles may be (unreadable) 1TZ
ATC: RYR1TZ heading 040
Pilot: Heading 040 RYR1TZ (unreadable) 1TZ
Pilot: RYR1TZ request heading 030 to avoid for 10 miles
ATC: RYR1TZ heading 030
Pilot: Heading 030 RYR1TZ
ATC: 10:01:14 RYR1TZ do you need any assistance upon arrival?
Pilot: Negative RYR1TZ
ATC: RYR1TZ Roger
Pilot: 10:02:46 RYR1TZ are you aware of nature of our (unreadable) urgenty
ATC: RYR1TZ yes we have information
Pilot: Roger (unreadable) location (unreadable) the aircraft should be parked on in the airport (unreadable) doing this event
ATC: 10:03:15 RYR1TZ say again your message please
Pilot: RYR1TZ Do you have (unreadable) a nature the civic area in the airport where the aircraft should be parked on in this kind of event?
ATC: RYR1TZ yes we have special area
Pilot: Roger that RYR1TZ in this case no other assistance needed
ATC: RYR1TZ roger
Pilot: 10:04:14 RYR1TZ request
ATC: Go ahead
Pilot: Just wanted to know if our company was informed about about this case about this event
ATC: RYR1TZ stand by
Pilot: RYR1TZ (unreadable) сomplete and now we are ready to commence approach
ATC: RYR1TZ Roger turn right heading 080
Pilot: 080 degrees RYR1TZ
ATC: RYR1TZ we will try to pass information to your company during 5 minutes
ATC: 10:06:45 RYR1TZ descend to altitude 4000 feet
Pilot: Descending 4000 feet RYR1TZ
Pilot: RYR1TZ Confirm QNH
ATC: RYR1TZ QNH 1009
Pilot: 1009 QNH RYR1TZ
ATC: RYR1TZ turn left heading 050 descend to altitude 3000 feet
Pilot: Left heading 050 descending 3000 feet RYR1TZ
ATC: 10:10:23 RYR1TZ turn left heading 010 cleared ILS Approach RW 31R report establish localizer
Pilot: Turn left heading 010 cleared ILS 31R report establish RYR1TZ
ATC: 10:11:21 RYR1TZ you’ve just passed the final
ATC: 10:12:26 RYR1TZ do you have contact localizer?
Pilot: Affirm
ATC: RYR1TZ contact Tower 130,4
Pilot: 130,4 RYR1TZ