A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a korábbi előrejelzéséhez képest növelte a légitársaságok 2024-es profitkilátását, ugyanakkor a rekordbevétel ellenére az egy utasra jutó nyereségesség még mindig nagyon alacsony szinten lehet.
A világ légitársaságai a szervezet előrejelzése alapján rekordszámú, 4,96 milliárd utast szállítanak majd idén. A járatok átlagos üléskihasználtsága (load factor) 2024-ben várhatóan 82,5 százalék lesz, amely megfelel a járvány előtti szintnek (82,6% 2019-ben), de tükrözi a repülőgépek és hajtóművek ellátási láncában tapasztalható folyamatos problémákból eredő szűkös kereslet-kínálati feltételeket – hangzott el az IATA dubaji éves közgyűlésén egy beszélgetésen.
Az IATA 2024. áprilisi közvélemény-kutatási adatai szerint a válaszadók 77 százaléka úgy vélekedik, hogy a légi utazás ár-érték aránya jó, a szervezet adatai szerint a repülőjegyek áránál folytatódik a csökkenő tendencia, a légiutazás egyre megfizethetőbbé válik.
A világ légitársaságainak teljes bevétele 2024-ben várhatóan eléri a 996 milliárd USA-dollárt, amely történelmi csúcsot jelent és 9,7 százalékkal haladja meg az előző évi szintet.
Az utasszállításból származó bevétel 2024-ben várhatóan eléri a 744 milliárd dollárt, ami 15,2%-os növekedés a 2023-as 646 milliárd dollárhoz képest, az egy utasra és egy kilométerre vetített bevétel (RPK) növekedése várhatóan 11,6 százalék lesz az előző évhez képest. A 20 éves időszakra szóló hosszú távú növekedési trend szerint a 2023-2043 közötti időszakban az utasforgalmi kereslet évente 3,8 százalékkal nő.
A légiáru-fuvarozás teljes volumene 2024-ben várhatóan eléri a 62 millió tonnát, a teherszállítási bevétel 120 milliárd dollárra csökken a 2023-as 138 milliárdról, és messze elmarad a 2021-es, 210 milliárd dolláros rendkívüli csúcstól, de meghaladja a 2019-es bevételt, amely 101 milliárd dollár volt. A kereslet erősödése ellenére a teherszállítási hozamok 2024-ben várhatóan 17,5 százalékkal csökkennek, de kissé a 2019-es szint felett maradnak, az utasszállító járatok raktere adta jelentős belly-cargo-kapacitás visszatérése miatt.
A légitársaságok kiadásai a bevételeknél kisebb mértékben, 9,4 százalékkal ugyancsak rekordmagasra emelkednek 2024-ben, várhatóan 936 milliárd dollárt tesznek majd ki, az összes működési kiadás 31 százalékát teszi ki az üzemanyagköltség.
Az üzemi nyereség 2024-ben várhatóan eléri az 59,9 milliárd dollárt, szemben a 2023-as 52,2 milliárd dolláros becsült értékkel.
Az ágazat nettó nyeresége várhatóan eléri a 30,5 milliárd dollárt az idei évben, 3,1 százalékos profitráta mellett, ez javulást jelent a 27,4 milliárdos 2023-as adathoz viszonyítva, és meghaladja az IATA decemberi 25,7 milliárd dolláros előrejelzését.
„A 2024-re várható 30,5 milliárd dolláros összesített nettó nyereség nagyszerű eredmény, az egyre több bizonytalansággal terhelt világban, illetve a világjárvány okozta hatalmas veszteségek után. Az ágazat a fenntartható nyereség felé vezető úton halad, de még mindig nagy a lemaradás” – kommentálta az eredményeket Willie Walsh, az IATA főigazgatója az eseményen.
„Az egy utasra jutó mindössze 6,14 dolláros bevétel pedig jól jelzi, hogy mennyire sovány a profit – a világ számos részén alig elég egy kávéra” – tette hozzá.
A vezető álláspontja szerint a 2024-ben várható közel 5 milliárd légiutas azt mutatja, hogy a légiközlekedés létfontosságú az emberek jóléte szempontjából, emellett a globális gazdaság egyre inkább támaszkodik a légi áruszállításra. Fontos a légitársaságok jövedelmezőségének erősítése és a pénzügyi rugalmasság növelése, mert az ügyfelek igényeinek jobban megfelelő termékek fejlesztése mellett lehetővé teszi a fenntarthatósági megoldásokba történő beruházásokat – mutatott rá. Hangsúlyozta, hogy utóbbira szükség lesz ahhoz, hogy 2050-re elérjék a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátási célt.
A iparág jövedelmezősége törékeny, amelyet jelentősen befolyásolhatnak a világban zajló háborúk esetleges további eszkalálódása, a politikai változások, a globális gazdasági tendenciák, beleértve az inflációt, a kamatlábakat és a GDP-növekedést, illetve a kínai gazdaság állapotát.
A légitársaságok jövedelmezőségének javítása érdekében kritikus fontosságú az ellátási lánc problémáinak megoldása, beleértve az új repülőgépek átadásainak késéseit, valamint az új generációs hajtóműveknél fellépő problémákat és karbantartási igényeket.
Ezek miatt a légitársaságok csak késve tudják flottájukat alacsonyabb üzemanyag-fogyasztású, kisebb károsanyag-kibocsátású repülőgépekre cserélni, kénytelenek a régebbi gépeiket tovább használni, már leállított vagy tárolásba helyezett példányokat visszaállítani a forgalomba, amely jelentős karbantartási költségekkel jár.
A légitársaságok kiadásait szintén növelik szigorodó szabályzói és hatósági elvárások, az utasjogokkal és a regionális környezetvédelmi követelményekkel kapcsolatos ügyek. Az iparág szén-dioxid-kibocsátása 2024-ben várhatóan 935 millió tonna lesz, ami 99 milliárd gallon üzemanyag fogyasztásából adódik.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 80. éves közgyűlését, és a Légi Szállítási Csúcstalálkozót (World Air Transport Summit – WATS) június 2. és 4. között tartják Dubajban. A világ légiközlekedésének egyik fő csomópontjában tartott eseményen több mint 1500 delegált, köztük a légitársaságok vezetői, szakértői vitatják meg az iparág előtt álló kihívásokat.
A fő témák között az egyre komplexebb geopolitikai és gazdasági környezet, az ellátási láncok problémái, a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártásának és alkalmazásának kérdései, az iparág nettó nulla károsanyag-kibocsátásának 2050-re tervezett elérése, illetve az új technológiák, például a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása szerepelnek. Az AIRportal.hu az IATA meghívásának köszönhetően a helyszínen tudósít az eseményről, amelyről az összes hírünk itt olvasható.