A cég 4500 utas és 150 légiutas-kísérő bevonásával készült, teljes hálózatát érintő kutatása szerint leginkább a kelet-közép-európai régióból induló nyaralójáratokon, és a ritkábban repülőre szálló utasok körében jellemző a taps, többen csak azért teszik, mert mások is.

Szinte mindenkiben, aki már repült, felmerült a kérdés, hogy miért tapsolnak leszállás után (vagy éppen miért nem). Míg egyesek számára ez természetes módja a személyzet munkájának megköszönésére, addig mások szerint inkább felesleges reakció – írja közleményében a Wizz Air.

A cég 4500 utas és 150 légiutas-kísérő bevonásával, teljes hálózatát érintő nemzetközi kutatással tisztázta a kérdést, amelyben fontos kulturális különbségekre is rávilágított a tapsoló és nem tapsoló utasok motivációit illetően.

A válaszok alapján elmondható, hogy leginkább a kelet-közép-európai régióból induló nyaralójáratokon jellemző a taps. A magyar, a bolgár és a román piacon is 45-48 százalék körül alakult a tapsolók aránya, míg a brit, svájci és a szerb utasoknál alig éri el a 30 százalékot. Ennek háttérben az állhat, hogy a kontinens keleti feléről induló járatokon több a ritkán vagy először repülő utas, akik körében a tapsolás a kutatás szerint sokkal gyakoribb.

Akik ugyanis évente legfeljebb egyszer repülnek, azoknak 70 százaléka tapsol, az évente többször utazok körében már 59 százalékra esik a hajlandóság, akik pedig több mint tízszer repülnek, azoknak alig 40 százaléka teszi ezt a leszállást követően. A tapsolók saját bevallásuk szerint többnyire azért döntenek így, mert megkönnyebbültek, hogy rendben megérkeztek, biztonságosan landoltak, és szeretnék kifejezni elégedettségüket, elismerésüket a személyzet felé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Wizz Air

Az is régiófüggőnek bizonyult, hogy pontosan miért tapsolnak az utasok. Kelet-Közép-Európában a legtöbben, a válaszadók 38 százaléka a biztonságos landolást jelölte meg okként, Nyugat-Európában viszont ezt a motivációt csak a kutatásban résztvevők 31 százaléka választotta.

A nyugat-európai utasok közül sokan inkább a személyzet munkájának elismeréseként csapják össze a tenyerüket (28 százalék) – ezt az indokot Kelet-Közép-Európában kevesebben, 23 százalék nevezték meg.

A harmadik leggyakoribb ok a konformizmus volt: többen csak azért tapsolnak, mert sokan mások is ezt teszik – országoktól és térségektől függetlenül minden ötödik válaszadó nyilatkozott így.

Az adatokat részletesen vizsgálva az is kiderül, hogy összességében a megkérdezettek kicsivel több mint a fele, mintegy 55 százaléka köszöni meg a pilóta, illetve a személyzet munkáját tapsolással, és közülük is a legfiatalabb korosztályba tartozók, a 18-24 évesek a legaktívabbak: körükben a válaszadók 64 százaléka válaszolt úgy, hogy szokott tapsolni landolás után. Őket a 45-64 évesek (57 százalék), valamint a 35-44 évesek (54 százalék) követik a listán, vagyis nem állítható egyértelműen, hogy az életkor változása közvetlenül befolyásolná a tapsolási szokásokat.

A légiutas-kísérőkre is kiterjesztett kutatás szintén alátámasztotta ezt az eredményt: szerintük is leginkább a konformitás áll a háttérben, ők is úgy látják, hogy rendkívüli események után gyakoribb a tapsolás. Ugyanakkor tapasztalataik szerint a jelenség – vélhetően a repülés gyakoribbá válásával – visszaszorulóban van: közel kétharmaduk nyilatkozott úgy, hogy egyre kevésbé jellemző ez a tetszésnyilvánítási forma az utasok körében. Többségük úgy tapasztalja, hogy bár sokan, de az utasok kevesebb mint fele tapsol. A fedélzeten dolgozók az utasokkal szemben azt figyelték meg, hogy elsősorban a román, az albán és az olasz nemzetiségűek körében népszerű ez a szokás.

A Mélylevegő Projekt pszichológuscsoport a jelenséggel kapcsolatban rámutatott: “A taps a landolás után sokaknál egyfajta kollektív megkönnyebbülés, ami egyszerre fejezi ki a hála érzését és a kontroll visszanyerését egy olyan helyzet után, ahol más kezében volt az irányítás. A pszichénk imádja az apró rituálékat, főleg, ha azok biztonságérzetet és közösségi élményt is adnak – márpedig néha egy taps pont ilyen kis mikroünnep.”

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!