Az amerikai áruszállító légitársaság ideiglenesen mind a 26 McDonnell Douglas MD-11F repülőgépét leállítja a november 4-én Louisville-ben történt, 13 halálos áldozatot követelő katasztrófa után, közben a balesetvizsgálók új adatokat közöltek.

A UPS bejelentette, hogy a biztonság érdekében és elővigyázatosságból úgy döntött, ideiglenesen földre parancsolja McDonnell Douglas MD-11F áruszállító repülőgépeit.

A háromhajtóműves típusból jelenleg 26 példány teljesít szolgálatot a vállalat 294 gépes flottájában, azaz a géppark közel 10 százaléka esik ki egy időre. Hasonló döntést hozott az amerikai FedEx is, amely 29 darabot üzemeltet a típusból.

Frissítés: A Boeing, amely a McDonnell Douglas gyárral 1997-ben történt egyesülése óta felelős az MD-11 típusért, azt javasolja az üzemeltetőknek, hogy ne repüljenek addig az ilyen gépeikkel, amíg el nem készül a részletes elemzés a katasztrófa kiváltó okáról. A UPS és a FedEx mellett az amerikai Western Global áruszállító légitársaság üzemelteti még a típust.

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) legfrissebb tájékoztatása szerint a repülőgép 183 csomós (339 km/h) sebességet ért el, mielőtt a földnek és épületeknek ütközött, az ADS-B adatok szerint pedig 100 láb (kb. 30 méter) magasságig tudott elemelkedni a felszíntől.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vizsgálat továbbra is az adatok és bizonyítékok begyűjtésére fókuszál, de a szakemberek már elemzik a pilótafülke hangrögzítőjéből (CVR) jó minőségben kinyert több mint kétórás felvételt, illetve a repülési adatrögzítőt (FDR).

Forrás: NTSB

Az első információk alapján a felszállás eleinte problémamentes volt, a felvételen hallható, amint a nekifutás során az egyik pilóta a szabályoknak megfelelően jelenti a különböző sebességértékeket.

A hajtóművek felszállási teljesítményre történt beállítása után 37 másodperccel azonban ismétlődő hangjelzés hallható, amely a következő 25 másodpercben, vélhetően a repülőgép megsemmisüléséig folyamatosan aktív maradt.

Eközben a pilóták próbálták irányítás alatt tartani a repülőgépet.

Az NTSB az említett hangjelzés pontos jelentéséről csak a repülési adatrögzítő (FDR) adatainak és az egyéb ténybeli információk elemzését, illetve az események pontos idővonalának rekonstruálását követően ad majd tájékoztatást, de ez akár hónapokig is eltarthat.

A balesetvizsgálók a rendelkezésre álló videófelvétel alapján arra következtetnek, hogy tűz keletkezett, illetve megerősítették, hogy a bal oldali CF6 típusú hajtómű az azt tartó pilon nagy részével együtt vált le a szárnyról. A hajtóművet tartó szerkezet egyéb darabjait szintén a pálya melletti területen találták meg.

Mindkét, a futópálya mellett megtalált fő komponenst egy biztonságos laborba szállították, emellett az ugyanott fellelt ventilátorlapát-darabokat és egyéb törmeléket is vizsgálják a szakemberek.

A hatóság emellett a repülőgépen a közelmúltban elvégzett nagy karbantartás dokumentációját is átvizsgálja, és a következő napokban szimulátoron próbálja rekonstruálni a történteket.

Az NTSB megerősítette, hogy a járat fedélzetén utazó három pilóta mellett a katasztrófa helyszínén tartózkodó tíz ember veszítette életét, de több eltűnt ember keresése még folyamatban van, így az áldozatok száma emelkedhet.

Amint korábban megírtuk, a United Parcel Service N259UP lajstromjelű, 1991-ben gyártott McDonnell Douglas MD-11(F) típusú áruszállító repülőgépe a légitársaság 5X 2976 járatát teljesítette volna a Louisville-Muhammad Ali Nemzetközi Repülőtérről Honoluluba november 4-én. A felszállást megelőző nekifutás során a repülőgép egyik hajtóműve kigyulladt, az MD-11-es ezt követően túlfutott, majd a repülőtér közelében lévő épületeknek ütközött. Később közölték, hogy a bal oldali hajtómű még a repülőtér területén, nekifutás közben leszakadt a repülőgépről. A szakemberek a fél mérföld (kb. 800 méter) hosszú területen keletkezett tűz eloltása után megtalálták az MD-11F repülési adatrögzítőjét (FDR) és a pilótafülke hangrögzítőjét (CVR) is.