Óriási pofont kapott az Airbus a Qatar Airwaystől: a dohai bázisú légifuvarozó gyakorolta a szerződésben rögzített elállási jogát és törölte az első A320neo repülőgépre szóló megrendelését. Ezt maga Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója jelentette be. A Qatar Airwaysnek jelen pillanatban már már öt darab A320neóval kellene rendelkeznie, azonban eddig egyetlen egy a légitársaság elvárásainak megfelelő példányt sem tudott leszállítani a gyártó.

 

Pratt & Whitney PW1100G-JM az A320neo első tesztpéldányán (Fotó: AIRportal.hu)

Akbar Al Baker nyilatkozataiban már eddig sem rejtette véka alá, hogy elégedetlenek azzal, ahogy a repülőgépgyártó és a hajtóművek amerikai gyártója kezeli a problémákat, mely okozta csúszás és repülőgép-kapacitáshiány komolyan hátráltatja a Qatar Airways növekedését. A vezérigazgató kilátásba helyezte, hogy vagy más hajtóművet választ a megrendelt gépekhez, vagy teljesen törli a megrendelést.

Nem érhette meglepetésként sem az Airbust, sem a Pratt & Whitney-t, hogy a katari légifuvarozó elállt az első repülőgép átvételétől, azaz nem vár tovább a problémák megoldására és nem veszi át később sem az első példányt.

Akbar Al Baker azt is jelezte, hogy a további négy darab késésben lévő repülőgépre szóló szerződésüket is felmondják, amint a gyártó csúszása eléri a szerződésben meghatározott limiteket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légitársaság tárgyalásokat kezdeményez az A320neóhoz másik típusú hajtóműveket gyártó CFM International-lel és már a rivális amerikai repülőgépgyártóval, a Boeinggel is egyeztettek arról, hogy akár 737-eseket szerezzenek be a problémás neók helyett.

A CFM LEAP-1A hajtóműves A320neo azonban még csak néhány napja, május végén szerezte meg a légialkalmassági engedélyt, így a Qatarnak újabb 6-8 hónapot kellene várnia, míg az első CFM hajtóműves A320neóhoz hozzájuthatnának, ami Al Baker szerint nem megengedhető számukra.

A vezér azt is kilátásba helyezte, hogy a neók helyett Boeing 737NG-ket rendelnek, melyeket később (de legjobb esetben is csak 2017-ben, hiszen a MAX első példányát is legkorábban 2017. elején adhatják át) átváltanak az új generációs MAX verzióra.

Akbar Al Baker azzal indokolta a kemény fellépést, hogy a nyári időszakban hatalmas kiesést jelent számukra a neók késése miatt a flottából hiányzó öt darab keskenytörzsű repülőgép. Ez rendkívül negatívan érinti a légitársaság járathálózatának tervezett expanzióját és a cég üzleti számait is a vezér szerint.

Az első prototípus A320neo a sikeres szűzrepülést követően. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az első prototípus A320neo a sikeres szűzrepülést követően. (Fotó: AIRportal.hu)


A Qatar Airways lett volna az európai gyártó új generációs hajtóművekkel felszerelt keskenytörzsű típusának, az A320neónak az indító légitársasága, azonban az már múlt év végén kiderült, hogy a katariak addig nem veszik át a számukra legyártott példányt, amíg annak Pratt & Whitney PW1100G-JM típusú hajtóművénél felmerült gondok meg nem oldódnak.

A Qatar Airways helyett a Lufthansa lett a típus első üzemeltetője, de a hajtómű-hibák miatt csak idén év elején sikerült átadni az első neójukat. Jelenleg a Lufthansa mellett még két légitársaság, az indiai IndiGo és a szintén indiai GoAir üzemelteti a típust, de a légitársaságok csak kompenzáció fejében vették át ezeket a gépeket és a jelenleg már forgalomban lévő példányokat is ki kell majd javítani, ha a Pratt & Whitney megtalálja a megoldást a hajtómű gondokra.

Baj van az A350-esekkel is

A Qatar Airways és az Airbus között nem csak az A320neók hajtómű problémái miatt vannak feszültségek, hanem az A350-esek késése miatt is.

A légitársaság február óta várakozik három darab A350-es átvételére, azonban a gyártó nem tudta leszállítani azokat a kabinberendezés gyártójának csúszása miatt.

A Qatar Airwaysnek összesen 73 darab A350 XWB-re van érvényes megrendelése, melyből

a gyártó a tavalyi év végéig összesen 7 darabot szállított le, idén 10 darab leszállítása átadása lenne esedékes, de még egyet sem tudtak átadni eddig a Qatarnak.