Némileg tovább növelné az A350-es típuscsaládja hatótávját az Airbus, spotterek közlése szerint láthatóan újfajta wingletet tesztel a gyártó az 1-es gyártási számú tesztrepülőgépén. A mintegy fél méterrel magasabb szárnyvég emellett az üzemanyag-fogyasztást is további másfél százalékkal csökkentheti.

Néhány napja figyeltek fel a Toulouse-környéki spotterek arra, hogy az Airbus A350-es első példánya, az 1-es gyártási számú tesztrepülőgép új szárnyvégekkel hajt végre repüléseket – írja az aero.de portál. Egy repülésrajongói Twitter-oldalon fotót is közöltek az újdonságról, a képen jól összehasonlítható a most tesztelt változat és a már forgalomban lévő.

Az újfajta szárnyvég mintegy fél méterrel tűnik magasabbnak a mostaninál, és kevésbé hátraívelő kialakítású, a leginkább az A320neo-n láthatóhoz hasonlít.

Fent a most tesztelt új sharklet, alatta pedig a jelenlegi sztenderd változat
Sharklets Airbus A350 msn 001

Az Airbus által sharkletnek nevezett (utalva a cápa – shark – hátúszóját idéző formára) szárnyvég, hasonlóképp az iparágban összefoglaló néven winglet kifejezéssel illetett kollégáihoz, csökkenti a keletkező hátrányos örvényléseket és az üzemanyag-fogyasztást is, mindeközben növeli a hatótávolságot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel hivatalos közlemény nincs a mostani tesztekről, nem tudni, szükséges-e a szárnyak megerősítése – hiszen minél nagyobb egy winglet, annál nagyobb terhelést kell elviselnie. Valamint azt sem tudni, változtatni kell-e a repülésirányító rendszereken, ha az új formájú sharklet mellett dönt a gyártó.

A Leeham News szakportál erről írva emlékeztet rá, hogy az Airbus már több lépcsőben növelte az A350-esek legnagyobb felszállótömegét, ezzel pedig a maximális hatótávolságát. Elemzésük szerint mivel az A350-es szárnya a korai tesztekkor erősebbnek bizonyult a tervezettnél, lehet, hogy különösebb változtatás nélkül alkalmazható lesz az új sharklet.

Modellezésük szerint a nagyobb szárnyvég az A350-900-as hatótávolságát mintegy száznyolcvan, az A350-1000-esét kétszázhatvan kilométerrel növelheti meg. Az üzemanyag-fogyasztást pedig egy ötezer tengeri mérföldes (mintegy 9200 kilométeres) úton előbbinél 1,4 százalékkal, utóbbinál 1,6 százalékkal csökkentheti. A nagyobbik típusváltozat tesztelése lassan a végéhez közeledik, a Qatar Airways lesz e verzió bevezető légitársasága.

Sharklets Airbus A350 msn 001