A légitársaságok virágkorában jó befektetésnek tűnik a légi fuvarozók tőzsdei részvényeiből bevásárolni, de Thaiföldön valami nem stimmel. Európában annál inkább.
A Bloomberg elemzése szerint Thaiföldön csak a légitársaságok papírjaival van gond, a bangkoki tőzsdén az összes, turizmusban érdekelt cég (hotelek, repülőtér-üzemeltetők) árfolyama 2017-ben átlagosan 26 százalékot emelkedett.
A Bangkok Airways és a Thai Airways részvényei viszont a teljes évet tekintve több mint 20 százalékot estek, és a Nok Airlines, valamit az Asia Aviation (Air Asia) helyi vállalata is jóval elmaradt a turisztikai szektor átlagos bővülési ütemétől. A hírügynökségnek nyilatkozó elemzők szerint ennek hátterében az áll, hogy a légitársaságok között jelentősen kiéleződött a verseny, a kerozinárak pedig elkezdtek felfelé kúszni.
Ennek apropóján körülnéztünk a többi vezető légitársaságnál, hogy hogyan szerepeltek a tőzsdén 2017-ben. Ázsia-Óceániában, ahol a legélesebb a verseny a kínai állami cégeket leszámítva 15-20 százalék körüli pluszt értek a társaságok a tőzsdéken. A Cathay Pacific 18, a Singapore Airlines 12 százalékkal, az Air Asia 65 százalékkal ment feljebb, az Air China 152 százalékkal ért többet az év végén, mint az év elején, a China Eastern 21, a China Southern 55 százalékkal értékelődött feljebb.
A Qantas árfolyama szinte alig változott az év során, az Alan Joyce vezette cég egész évben kiegyensúlyozott volt. Az ANA 44, a JAL 20 százalékkal kúszot feljebb a tokiói tőzsdén, az Indigo 39, az Emirates a cég problémáit tekintve nem meglepő módon mindössze 6 százalékkal ért többet a tőzsdéken.
A nagy amerikai légitársaságok közül a világ legnagyobb fapados cége, a Southwest Airlines bluechipjei drágultak tavaly a legnagyobb mértékben: 30 százalékkal. Az American Airlines 25, a United-Continental 6, a Delta Air Lines 18 százalékkal ért többet az év végén.
Európa jelenleg virágkorát éli, legalább is a légitársasági csoportok részvényárfolyamából kiindulva. Az Air France-KLM és a Lufthansa részvényei is 157 százalékkal lettek drágábbak, az IAG 35 százalékkal, a Ryanair pedig 36 százalékkal erősödött, de utóbbi cégnél novemberben a járatlemondások miatt 10 százalék körüli csökkenés volt.
Ide citáljuk még a magyar kötődésű Wizz Air árfolyamát is, a londoni tőzsdén egy év alatt 97 százalékot erősödött a Váradi József vezette légitársaság papírjainak értéke.