A közelgő kereskedelmi tárgyalásokon Donald Tusk az európai tanács elnöke szerint meg kell beszélni az Egyesült Királysággal a légi közlekedés ügyét is, mert el kell kerülni azt, hogy zavarok lépjenek fel a forgalomban a Brexit után.
„Különösen abszurd” lenne a helyzet, ha az Egyesült Királyság és az unió között fennakadások lennének a légiforgalomban a Brexit után, ezért erről mielőbb tárgyalni kell – mondta a minap Donald Tusk, az unió kormányaként is felfogható Európai Tanács elnöke a flightglobal.com szerint.
Erre a most következő kereskedelmi tárgyalások jó alkalmat adnak a politikus szerint, amelyek során az uniós jogi környezetből és közös piacról kilépő Egyesült Királysággal kell megegyezni a gazdasági kapcsolatok jövőjéről.
Mivel az ország az unióból való távozás mellett döntött, igyekezni kell egy minden szektort lefedő kereskedelmi megállapodást kötni, nulla vámtarifákkal – tette hozzá.
Az unió légügyi egyezményt és a légiközlekedés biztonságáról szóló megállapodást is szorgalmaz majd Donald Tusk szerint.
Ez egyenlő feltételeket teremtene e különösen nagy versenyhelyzetben működő piaci szegmensben.
Korábban több légitársaság is aggodalmát fejezte ki, hogy megfelelő egyezmény híján zavarok léphetnek fel a légiforgalomban, hiszen jelenleg az unió területén az uniós többségi tulajdonú légitársaságok szabadon közlekedhetnek (a reptéri résidők függvényében).
Azt, hogy fennakadások lehetnek, az uniós bizottság közlekedésért felelős képviselője, Henrik Hololei sem tartja elképzelhetetlen forgatókönyvnek egy korábbi közlése szerint.
Ugyanakkor nemrég a Ryanair már bizakodóan nyilatkozott, rámutatva, hogy a jelek arra mutatnak, nem lesz probléma a légiközlekedésben.
Az európai repülőtereket tömörítő ACI Europe és a brit légikikötők érdekképviselete, az AOA is üdvözölte a tanács elnökének szavait, hangsúlyozva, hogy kikövezik az utat a tárgyalásokra, és így csökkentik a bizonytalanságot, amely már egy ideje érezhető a szektorban.
A két reptéri szervezet arra kéri az uniót és az Egyesült Királyságot, hogy olyan egyezményt kössenek, amelynek tartalma nagyon hasonló a mai feltételekhez, ugyanis az eddig ismert tervek nem erről szólnak.
Mint hangsúlyozzák, az unió által kibocsátott előzetes Brexit-menetrend nem veszi figyelembe, hogy az Egyesült Királyságokban működő légitársaságok szabadon repülhessenek az unióban, és viszont, az uniós cégek a királyságban. Korábban a Financial Times szerzett meg egy munkaanyagot, amelyben szintén ez szerepelt.
Ahogy arról beszámoltunk, több légitársaság is megelőző lépéseket tett a bizonytalan Brexit-helyzet miatt, annak érdekében, hogy tovább működhessenek a piacokon. A Ryanair és a Wizzair brit leányvállalat megalapítása mellett döntött, az Easyjet pedig, brit cégként, ausztriai egységet hozott létre, és a holding struktúráját is átalakítja.
De a páneurópai repülőgépgyártót, az Airbust is érzékenyen érintheti, ha nem lesz a jelenlegihez hasonlóan zavartalan és szabad a kereskedelmi kapcsolat.