Megtartja negyvenkilenc százalékos részesedését az Air Serbia-ban a pénzügyi racionalizáció alatt álló Etihad Airways – az öböl menti cégcsoport portfóliója így egyelőre nem szűkül tovább.

Több, mint tizenöt és fél millió eurós profitot jelentett az Air Serbia, ennek kapcsán pedig az Etihad-holding bejelentette, teljes egészében megtartja negyvenkilenc százalékos részesedését a cégben.

Az öböl-menti holding a tavalyi nyereségnek köszönhetően továbbra is elkötelezett az együttműködésre a légitársaság másik nagy részvényesével, a szerb kormánnyal.

Ezzel párhuzamosan ugyanakkor mindkét fél csökkenti a cégbe pumpált külső forrásokat,
az állami támogatások folyamatosan csökkennek, és a veszteségeivel küzdő Etihadnak sincs éppen sok szabad tőkéje a finanszírozásra.

Ezért, amint azt korábban megírtuk, az Air Serbia reorganizációja február óta zajlik, a cégnél folyamatosan mozdulnak el a diszkont modell irányába, reagálva a növekvő árversenyre, és próbálják a kiegészítő – például a fedélzeti vásárlásokból származó – bevételeket növelni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

Amennyiben folytatódik a pozitív tendencia, Szerbia nemzeti légitársasága valószínűleg megmenekül a csődtől 2019 januárja után is, ekkor dönti el ugyanis véglegesen az Etihad, hogy az ötéves befektetési ciklus után megtartja e részesedését.

Hasonlóan jól kellene teljesíteni a másik átszervezés alatt álló Etihad Partner cégnek, az Air Seychellesnek, ha továbbra is szeretne az arabok szárnya alatt maradni, egyelőre azonban úgy tűnik, ez sikerülni fog.

Amint arról korábban beszámoltunk, az Etihad-menedzserek viszont év végével távozhatnak az Air Serbia éléről, mert várhatóan nem újítja meg az szerb légitársaság vezetésére vonatkozó szerződését az Etihad Airways.

Átszervezés nyakra-főre

Mint arról beszámoltunk, az Etihad Airways jelenleg radikális átszervezés alatt áll, ennek részeként pedig július 3-án az vezérigazgató, Peter Baumgartner is távozott eddigi pozíciójából.

Utódja, Tony Douglas vezetése alatt zajlik tovább az átszervezés, ennek keretében a céget hét divízióra osztják fel, amitől költséghatékonyabb üzemelést és mihamarabbi profittermelést várnak.

Fotó: AIRportal.hu

Ennek kapcsán kapott szárnyra márciusban a hír, hogy év végével az Etihad Partners légitársaságok száma tovább csökkenhet, mert egyes hírek szerint a Jet Airwaysben lévő 24 százalékos részesedésén is túl akar adni az Etihad.

Ezt azonban többen, köztük Naresh Goyal vezérigazgató is kategorikusan cáfolta, azzal érvelve, hogy az egykor jóval szélesebb légitársasági kört felölelő portfólióban az airberlin és az Alitalia pénztemető üzeme idején ők stabilan profitot termeltek. Végül az Etihad hivatalosan is bejelentette, nem válik meg az indiai cég 24 százalékától.

A 2016-os nagy veszteségért egyebek mellett pontosan ezt, a német diszkont és az olasz hálózatos veszteséges üzemének hibás finanszírozását jelölték meg, mindkettő mögül ki is hátráltak, előbbi tavaly októberben csődöt jelentett, míg utóbbit az olasz kormány áthidaló kölcsönökkel, és újabb befektetők keresésével próbálja életben tartani, bár az új kormány álláspontja a légitársaság jövőjéről egyelőre elég homályos – erről részletesebben korábbi cikkeinkben írtunk.

Az Etihad Partner légitársaságok köre egykor igen széles volt bár, mint mostanra kiderült, a felvásárlások nagy része hibás pénzügyi döntés volt, de egykor az emirátusokbeli holding részesedést birtokolt a mostaniak melett a Darwin Airlineban, a Virgin Australia-ban, az Alitaliában és az azóta becsődölt Air Berlin-csoportban is.