Ha év végéig nem sikerül megszerezni a forgalomba állításhoz szükséges hatósági jóváhagyást, akkor a Boeing arra kényszerülhet, hogy leállítja a 737 MAX típuscsalád legnagyobb befogadóképességű változatának programját – nyilatkozta Dave Calhoun vezérigazgató.

Az év végén hatályba lépő, éppen a 737 MAX-katasztrófák következtében bevezetett szigorúbb előírások miatt ugyanis a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) csak olyan típusra vagy típusváltozatra bocsáthat ki tanúsítványt, amely a repülőgép hajtóműveinek és rendszereinek hibáit jelző, figyelmeztető, valamint a problémák priorizálásában, kezelésében és elhárításában a pilótákat segítő, korszerű és integrált EICAS-rendszerrel (Engine Indicating and Crew Alerting System) rendelkezik.

Ha a Boeing nem tudja megszerezni a MAX 10 forgalomba állításhoz szükséges típustanúsítványt decemberig, a gyártónak jelentős változtatásokat kellene végrehajtania a pilótafülke rendszerein.

Forrás: Boeing

Ez az újabb csúszás és a költségek növekedése mellett azt is eredményezné, hogy a legnagyobb változat jelentősen eltérne a típuscsalád többi tagjától, így a pilóták képzését és az üzemeltetési kézikönyveket módosítani kellene. A gyártó korábbi álláspontja szerint a változatok közötti különbözőség nagyobb repülésbiztonsági kockázatot hordoz, mintha továbbra is az eddig használt, már elavultnak számító rendszert alkalmaznák.

Ezek miatt fennáll a kockázata annak, hogy a gyártó törölni kényszerül a MAX 10 változat programját – mondta Dave Calhoun az Aviation Weeknek adott interjújában amelyet a Reuters szemlézett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing-vezér vélhetően az amerikai törvényhozásra kívánt nyomást gyakorolni kijelentésével, annak érdekében, hogy a gyártó felmentést kapjon a rendelkezés alól, de mindez arra is utalhat: egyre kisebb a valószínűsége annak, hogy tartható a MAX 10 tesztprogramjának decemberi befejezése.

Mint megírtuk, az FAA már idén március végén figyelmeztette a Boeinget: nincs meggyőződve arról, hogy tartható a december végi határidő a típusváltozat tanúsítására, és arra kérte a vállalatot, hogy nyújtson be megalapozottabb terveket a jóváhagyási folyamat további lépéseire. A tanúsítás jelenleg érvényes ütemtervéről és státuszáról nem kívánt nyilatkozni a Boeing.

A Boeing mintegy 700 példányra kapott megrendelést vagy szándéknyilatkozatot a MAX 10 változatból, világszerte 20 légitársaságtól, köztük több amerikaitól is, amelyek a kontinenst átszelő járataikat teljesítő, kiöregedő 757-eseket váltanák le az új generációs típussal.