Olaszország az amerikai Certares magántőkealap által vezetett konzorciummal folytatja a kizárólagos tárgyalásokat az ITA Airways többségi részesedésének eladásáról, az együttműködésnek az Air France-KLM és a Delta Air Lines is tagja.
Az ajánlat részleteit nem hozták nyilvánosságra, ám a Reuters forrásaira hivatkozva azt írta, hogy a Certares mintegy 600 millió eurót kínál az Alitalia-utód 60 százalékos részesedésért. A részvények 40 százaléka az állam kezében maradna, amely megtartaná jogát a vállalat elnökének kinevezésére és a vétójogot egyes stratégiai döntésekben.
A hír megjelenésekor még nem lehetett tudni, hogy a konzorciumban résztvevő Air France-KLM és Delta tőkerészesedést is tervez-e szerezni a cégben, vagy csak kereskedelmi partner lenne az ITA Airways terjeszkedésében.
Később az Air France-KLM közleményében üdvözölte az olasz kormány döntését, és azt írta, hogy a mostani fázisban nem invesztál tőkét az olasz légitársaságba, hanem mint kereskedelmi partner vesz részt az akvizícióban.
Középtávon azonban a francia-holland légitársasági csoport megfontolja, hogy kisebbségi részesedést vásároljon az ITA Airwaysben.
Az amerikai magántőkealap által vezetett konzorcium ezzel legyőzte az MSC logisztikai és hajózási csoport, valamint a német Lufthansa konzorciuma által benyújtott rivális ajánlatot, amely a hírügynökség egy másik forrása szerint 850 és 900 millió euró közötti összeget kínált lényegesen nagyobb, 80 százalékos részesedésért.
„Tudomásul vesszük a döntést, de továbbra is meg vagyunk győződve arról, hogy az MSC-vel közös ajánlatunk a jobb megoldás” – mondta a hírre reagálva a Lufthansa szóvivője, hozzátéve, hogy Olaszország a nagyobb állami befolyást megőrző lehetőséget választotta. Az MSC nem kívánt nyilatkozni.
A döntés azért is meglepő, mert korábban az MSC-Lufthansa számított az előnyben részesített ajánlattevőnek – idézi a Reuters Johannes Braunt, a Stifel Research munkatársát.
A korábban lemondott Mario Draghi ügyvezető miniszterelnök kormánya szeptember 10-ig akar előzetes megállapodást kötni az elsőbbségi ajánlattevővel.
Bármilyen megállapodás azonban valószínűleg az év utolsó negyedévében jönne létre, amikorra Olaszországban a szeptember 25-i országos választások után új kormány alakul, amely további kérdéseket vet fel.