Első nyugat-európai üzemeltetőjét ugyan nagy eséllyel elveszíti, de hamarosan teljesen új gépek érkezhetnek a legújabb vásárló, a szlovén Adria Airways flottájába.
Mint arról beszámoltunk, a szlovén Adria Airways november végén szándéknyilatkozat formájában állapodott meg tizenöt Superjet hosszútávú bérléséről a gyártó Sukhoi Civil Aircraft Company-vel (SCAC).
A felek a napokban újabb megállapodásban rögzítették a részleteket: az első SSJ-100-as 2019 áprilisában érkezik Ljubljanába, és nagyjából eddig kell elkészülnie a karbantartóbázisnak is a város repterén.
A Superjetek érkezésükkel folyamatosan váltják le a menetrend szerinti forgalomban a jelenlegi Airbusokat és Bombardier CRJ regionális gépeket, a flotta régebbi tagjait személyzettel, biztosítással és karbantartással együtt adja bérbe a cég.
A folyamat része az üzemelést stabilizáló tervnek, amelyet a 2019 első negyedévéig tőkeinjekcióként kapott 14 millió euróból valósít meg a szlovén légitársaság, a pénz másik feléből pedig betömik az idei többletköltségek okozta lyukakat.
Az ír Cityjet szabadulna a Superjetektől
A Szuhoj Superjet jelenlegi egyetlen nyugat-európai üzemeltetője, az ír Cityjet ugyanakkor megelégelte a típus műszaki és karbantartási problémáit, és 2019 márciusában várhatóan felmondja a szerződést a Russian Aviation Insider értesülése szerint. A hivatalosan megjelölt indokok: a kihívást jelentő karbantartás, és akadozó alkatrészellátás mellett a típus „gyerekbetegségei”.
A Superjet karrierje már az elején sem indult túlságosan fényesen Európában, a Cityjet eredetileg 15 gépre és 16 opciós példányra szerződött, végül csak hetet vett át.
A légitársaságnál azután telt be a pohár a típust illetően, hogy azok rendelkezésre állása az elmúlt időszakban az alkatrészellátás akadozása miatt igen rossz arányú volt.
A cég emiatt elveszítette legnagyobb, a Brussels Airlines-szal kötött wet-lease megállapodását, a belga légitársaságnak ugyanis szintén elege lett az orosz gépekből, állandóan késések, járattörlések voltak miatta, vagy pótgépet kellett bérelni, jelentős többletköltséggel.
Alekszander Rubcov, a Szuhoj polgári részlegének elnöke szerint nem a gyártó a hibás, a Cityjet elégedetlenségének okát az üzleti modelljük időközben történt gyökeres megváltoztatásában kell keresni.
Mikor aláírták az eredeti szerződést, a légitársaság menetrend szerinti járatok üzemeltetésével foglalkozott, jelentős részesedése volt a brit főváros üzleti reptere, London City forgalmából is. Közben azonban szinte teljes egészében átálltak a wet-lease alapú bérbeadásra, mint fő tevékenységre. Rubcov azt ugyanakkor nem árulta el, hogy szerinte ez miért érinti ennyire negatívan az SSJ-100-asokat.
Az üzletpolitikában a közeljövőben jelentősebb változások sem elképzelhetetlenek, de az SCAC már októberben bejelentette, visszaveszi a gyártási rátát, és a már eladott példányokhoz nyújtott háttértámogatás javítására fókuszál.
Időközben azonban a programot a SCAC-ot is tulajdonló Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorium (UAC) döntése alapján, a tesztelés alatt álló MSz-21-es és az orosz-kínai CR929 szélestörzsű fejlesztését is felügyelő Irkuthoz rendelték.
Keleten jobban állnak a dolgok
Az SSJ-100-as üzemeltetőinek sorába december 26-án lépett be egy új orosz légitársaság, a Severstal Aircompany. A cserepoveci légitársaság 2019 elején állítja forgalomba a típust, és vesz át további három példányt összesen hat darabos megrendeléséből.
Közben Ázsiában is vevőre talált a típus, a thaiföldi Kom Airlines írt alá szándéknyilatkozatot hat darabra. A cég nem az első üzemeltető lesz az országban, a légierőnél már több példány is szolgálatban van VIP-szállítógépként, amely az SCAC másik fő értékesítési irányvonala a típust illetően.
Emellett még a Bahrain Airshow-n, az arab világ egyik legnagyobb légiszalonján írt alá szándéknyilatkozatot a dubaji székhelyű Alexcina Holdinghoz tartozó, eddig egyetlen repülőgéppel sem rendelkező Alexcina Airways charter légitársaság legfeljebb tizenkét darab Szuhoj Superjet 100-as vásárlásáról.
A szerződést ugyanakkor máig nem véglegesítették, így nem lehet tudni, hogy valóban üzemeltető lesz-e a kétes pénzügyi forrásokkal rendelkező holding légitársasága.