Komoly szankciókat vezetett be az EU légügyi hatósága az orosz légitársaságokkal, karbantartócégekkel és repülőgéptípusokkal szemben, a hivatal eközben a műholdas navigáció zavaraira figyelmeztet.
Az összes orosz légitársaságtól visszavonta az európai járatok teljesítéséhez szükséges, Third Country Operator (TCO) engedélyeket az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) – közölte az uniós hatóság.
Így az orosz légicégek az európai légtérből történő kitiltás esetleges későbbi feloldását követően is csak akkor indíthatnak járatot az EU reptereire, ha az EASA egyedileg jóváhagyta a légi üzemeltetői engedélyüket (AOC), valamint elvégezte a szükséges repülésbiztonsági felülvizsgálatot és kockázatelemzést. Ehhez akár a légitársaságnál elvégzett helyszíni auditot is előírhat a hatóság, amely az engedély kiadását követően is folyamatosan vizsgálja az érintett légicégek repülésbiztonsági gyakorlatát.
Az EASA emellett visszavonta Szuhoj Superjet (SSJ 100/95), a Tupoljev Tu-204 utas- és áruszállítók, a Beriev BE-103 és BE-200ES-E tűzoltó amfíbiák és a Kamov Ka-32 helikopter típusok európai légialkalmassági tanúsítványait. Az érintett gépek így nem repülhetnek be az Unió légterébe, valamint európai légitársaságok sem üzemeltethetnek példányokat a típusokból, bár európai Superjet és Tu-204 üzemeltető jelenleg nincs is.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség továbbá nem végzi el az új fejlesztésű orosz repülőgéptípusok tanúsítását sem, azaz az Irkut MSz-21-es sem közlekedhet az unióba, ha egyszer majd forgalomba áll.
Az orosz kormány és a Rosztech repülőgépipari konszern a nyugati típusok eladását és lízingjét tiltó szankciók miatt – mint megírtuk – épp az MSz-21 és az SSJ típusok gyártásának felpörgetésével próbálná pótolni a szükséges kapacitást.
Az uniós hatóság szintén visszavonta az orosz repülőgépkarbantartó cégek Part 145 engedélyeit, amely nélkül nem nyújthatnak karbantartási szolgáltatást az európai légialkalmassági tanúsítvánnyal rendelkező repülőgépek számára, valamint az általuk karbantartott gépek nem repülhetnek az EU-ba.
Ez csaknem 40 céget, köztük a vezető orosz légitársaságok – például az Aeroflot-csoport, az S7, a Volga-Dnepr – karbantartási részlegeit is érinti. Emellett a pilótaképzésre használt szimulátorok tanúsítványait, az orosz repülőgép- és alkatrészgyártók számára korábban kiadott engedélyeket is visszavonta az EASA.
Mindeközben az európai hatóság arra figyelmezteti a légitársaságokat, hogy az ukrajnai háború miatt egyes régiókban zavarok lehetnek a műholdas navigációs rendszerek működésében.
A jelek zavarása például a Balti- és a Fekete-tenger, valamint Finnország keleti része felett, illetve a Kelet-Mediterrán térségben a repülőterek műholdas navigációt (Global Navigation Satellite System – GNSS) használó precíziós megközelítési eljárásainak használatakor, vagy az útvonalrepüléseknél a műholdas navigációs útvonalpontok követésekor okozhatnak problémát a polgári légiközlekedésben, de megzavarhatják a repülőgépek tereptárgyak elkerülésére és szélnyírásra figyelmeztető rendszereit is.