Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala nem lát esély arra, hogy a Boeing új generációs szélestörzsű gépe 2023 ősze előtt megkapná a légialkalmassági engedélyt. Ugyanis több, a repülésvezérlő rendszert érintő hibát is ki kell még javítani, addig pedig nem folytatódhat a berepülés.
A Reuters hírügynökség a Boeing és a hatóság közötti május közepi levelezés alapján azt írta, az FAA szerint a 777X nem áll készen arra, hogy jelentős előrelépés történjen az engedélyeztetésben.
Ennek oka, hogy az FAA-hez alapvető fontosságú adatok, illetve előzetes biztonsági elemzések sem érkeztek meg, ezért nem tudják kiadni a további berepüléshez és vizsgálatokhoz szükséges dokumentumokat.
A levélváltás szerint az FAA a repülésvezérlő rendszer szoftverével kapcsolatban is talált számos problémát, amelyet frissítéssel kell a gyártónak megoldania.
Tavaly decemberben egy berepülés során súlyos esemény következett be vélhetően a repülésirányító rendszer kiforratlansága miatt: a repülőgép kereszttengelyének állásszöge (pitch) nem szándékolt módon változott meg.
Azaz az eseméy során a pilóták beavatkozása nélkül, vagy annak ellenére tért el hirtelen a repülőgép orra (a gép keresztengelyének állásszöge) függőleges (fel vagy le) irányban a pilóták által beállított értéktől. Bár arra a közlés nem tért ki, hogy ez mekkora mértékű volt, a repülés mely szakaszában és milyen körülmények között következett be, de súlyos eseménynek minősítették az esetet.
Ez után az FAA rigorózus ellenőrzést írt elő, mert meg akar bizonyosodni arról, hogy egyszeri, és nem rendszerszintű hibáról van szó. A Boeing már megtalálta a hiba okát, a javítás folyamatban van.
A hírügynökség megkeresésére a hatóság annyit közölt, hogy egyetlen gép sem kap légialkalmassági engedélyt, amely nem felel meg az előírásoknak. A Boeing szóvivője az esettel kapcsolatban azt írta, a biztonságot tekintik elsődleges szempontnak a 777X fejlesztésekor, és szigorú szabályok szerint zajlik a munka.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) korábban már jelezte, hogy a 737 MAX ügye után a 777X-et is saját maguk fogják ellenőrizni, vagyis nem támaszkodnak majd az FAA megállapításaira, pedig ez korábban bevett szokás volt.
Mindezek után az FAA azt írta a levélben, hogy jelen állás szerint nem látja esélyét annak, hogy 2023 közepe-vége előtt a 777X minden, forgalomba állításhoz szükséges engedélyt megszerezzen.
David Calhoun Boeing-vezér korábban azt nyilatkozta, továbbra is úgy számolnak, hogy 2023 negyedik negyedévében szerezhetik meg a légialkalmassági tanúsítványt.
Mint arról korábban beszámoltunk, a 777X fejlesztése többször is megakadt, az első felszállás időpontja is csúszott, mivel 2019 szeptemberében egy teszt során teljesen szétnyílt a törzs, majd két hónappal később szállításkor megsérült a prototípus gép hajtóműve. Közben a General Electric problémát talált a GE9X hajtóműben, így az első felszállás 2020-ra csúszott.
Eközben a Qatar Airways, a Lufthansa és az Emirates is látszólag versenyt fut egymással az első példányért, és az ezzel járó médiafelhajtásért, bár a dubaji légitársaság elnöke, Tim Clark már azt mondta, nem veszik át a gépet akkor, ha nem a szerződésben foglalt teljesítményt nyújtja.