Azonnali reformokat követel az ír fapados az elmúlt napokban történt tömeges késéseket és járattörléseket okozó problémák miatt az európai légiforgalmi irányításban, a helyzet több szakmai szervezet szerint is veszélyezteti a kontinens légiközlekedésének versenyképességét.

A Ryanair közleményében bocsánatot kért az utasoktól a június 27-én és 28-án, csütörtökön és pénteken az európai légiforgalmi irányítás alulteljesítése miatt bekövetkezett – magyarországi járatokat is érintő (a szerk.) – jelentős késésekért és a több mint 60 törölt járatért.

A probléma szerintük annak ellenére következett be, hogy Európában a járatok száma 5 százalékkal elmarad a 2019-es szinttől, és a francia légiforgalmi irányító sztrájk sem okozott még fennakadást ezen a nyáron.

A légitársaság közlése szerint a problémát elsődlegesen a kontinens egyik legzsúfoltabb légterét irányító, az Eurocontrolhoz tartozó maastrichti központban folytatólagosan tapasztalható személyzethiány, valamint egy rendszer meghibásodása okozta.

Ez az összes európai légitársaságot érinti, ugyanakkor a légicégeknek nincs ráhatásuk a megoldásra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Eurocontrol

Csütörtökön a Ryanair 3500 járatának több mint 30 százaléka szenvedett el különböző fokú késéseket a légiforgalmi irányítás miatt, a légitársaság 16 repülőgépe nem is tudott estére visszatérni bázisára, mert a késések következtében belecsúszott volna az éjszakai leszállási tilalomba.

Pénteken a Ryanair kora reggeli, első hullámban induló járatainak negyede, azaz 600 repülőgépből 150 nem tudott időben felszállni.

(A reggel összeszedett késések pedig a nap folyamán tovább halmozódnak, a légtér és a repülőterek kapacitáshiánya következtében kapott felszállási résidők/slotok miatt, amikor a gép indulásra készen akár hosszan vár a felszállási engedélyre, esetleges kerülő útvonalak, időjárási és egyéb tényezők okán – a szerk.)

Az ismétlődő járatkésések és járattörlések elfogadhatatlanok, és a fapados légitársaság szerint a légiforgalmi irányítás rendszerének nem megfelelő menedzselése miatt történtek.

Fotó: AIRportal.hu

Ezért a Ryanair felszólítja Raul Medinát, az Eurocontrol főigazgatóját, hogy adjon magyarázatot az európai légiforgalmi irányító központokban újra és újra fennálló létszámhiányra, valamint a maastrichti központban bekövetkezett rendszerhibára.

A közlés hozzáteszi: az elmúlt 3 évben az európai légiforgalmi irányítás díjai rekordszintre emelkedtek, de a személyzet és a szolgáltatások színvonala tovább csökkent. Emiatt a Ryanair felszólítja Ursula von der Leyent, az Európai Bizottság elnökét is, hogy tegyen lépéseket az európai légiforgalmi irányítási szolgáltatások sürgős reformja érdekében. Pénteken a Wizz Air is hasonló tartalmú közleményt adott ki az elmúlt napok eseményei kapcsán.

Az elmúlt két évtized egyik legrosszabb éve volt a tavalyi az európai légiforgalmi irányításhoz kötődő késések tekintetében

Mint arról egy évvel ezelőtt is beszámoltunk, a légitársaságok és szakmai szervezeteik hosszú évek óta sürgetik az európai légiforgalmi irányítás rendszerének reformját.

Az európai légitársaságokat tömörítő Airlines for Europe (A4E) szakmai szervezet lapunknak pénteken eljuttatott közleményében az európai légtérgazdálkodás újragondolására szólította fel a döntéshozókat.

Közleményük emlékeztetett, hogy az Eurocontrol közelmúltban közzétett teljesítményértékelő jelentése (PRR) szerint az európai légtér teljesítménye 2023-ban tovább romlott. A járatok több mint egynegyede szenvedett el a menetrendjéhez képest legalább 15 perces késést a célreptérre történő érkezés tekintetében, amely az utasok millióinak okozott kellemetlenséget, a légitársaságoknak pedig jelentős költségnövekedéssel sújtotta.

A légiforgalmi áramlásszervezéshez (ATFM) kapcsolódó késések (ezekbe az időjárás okozta kerülők is beleszámítanak) 2023-ban a második legmagasabbak voltak az elmúlt 20 év során, és elérték összesen a 18,1 millió percet, ami 301 000 órának vagy 12 569 napnyi késésnek felel meg. Ez felülmúlta a 2019. évi számot, annak ellenére, hogy a tavalyi forgalom a járvány előtti szint alatt volt.

Fotó: AIRportal.hu

A légiforgalmi irányításhoz kapcsolódó késések kezelését tovább nehezíti a jelentés szerint az európai ATM-iparág merev és rugalmatlan jellege, valamint a szolgálatok az idei évre is vonatkozó elégtelen kapacitástervei és a nem elegendő képzett irányító. Az európai légiforgalmi irányítás rendszerének reformja körüli késlekedést az európai légitársaságok szervezete korábban is élesen bírálta.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szakemberei az európai légiközlekedés versenyképességét veszélyeztető tényezők között azonosították a kontinens légiforgalmi irányítási rendszerénnek reformja körüli évek óta tartó késlekedést – a szervezet idén június elején Dubajban és tavaly Isztambulban megtartott éves közgyűlésén.

Az Egységes Európai Égbolt (Single European Sky – SES) bevezetését régóta halogatják, pedig ez a jelenlegi széttöredezett, az országhatárokhoz igazodó légtérszerkezet hatékonyabbá tételét célozza, amely a légtér kapacitásának és teljesítményének javítása mellett a környezetterhelés tekintetében is jelentős hatással bírna.