Végső fázisba értek az Airbus és az Ethiopian Airlines közötti tárgyalások akár húsz darab A220-as megrendeléséről, a szerződést akár már 2019 végén aláírhatják. Eközben kiderült, hogy három példányt rendelt az Air Austral, és hogy a típus üzemeltetőjévé válhat a Czech Airlines is.
Az Ethiopian rendelési szándékáról a légitársaság vezérigazgatója, Tewolde Gebremariam beszélt nemrég a Bloomberg hírügynökségnek, kifejtve cége jövőbeli piaci stratégiáját. Ez alapján a korábbi, nagyobb gépekre – döntően Boeing 737-esekre és 787 Dreamlinerekre – épülő stratégiát érdemben felülvizsgálták és át is alakították, az új irányhoz viszont szükség van 100 ülőhely körüli kapacitással rendelkező típusra.
A leendő gépekkel kapcsolatban a másik elvárás a viszonylag nagy hatótávolság volt, mert több olyan útvonalat is szeretnének velük kiszolgálni, amelyek repült ideje viszonylag hosszú, de nem szükséges hozzájuk sem a 787-esek, sem az új generációs 737 MAX gépek kapacitása.
Ilyen célállomás Etiópiából például Botswana fővárosa, Gaborone, amelyet csak egy köztes megálló, Victoria Falls közbeiktatásával tudott az Ethiopian Airlines gazdaságosan kiszolgálni Boeing 787-eseivel. A módszert kisebb-nagyobb sikerrel próbálták alkalmazni, mert fennállt a közvetlen kapcsolat igénye.
Ilyen, és ehhez hasonló útvonalakhoz illeszkedik tökéletesen az Airbus legújabb keskenytörzsűje a légitársaság vezetője szerint, amely akár öt órát is képes repülni teljes terhelés mellett, középtávú, de kisebb ülésszámot igénylő útvonalakat is kiszolgálva.
Az Ethiopian Airlines várhatóan 10 és 20 darab közötti mennyiséget rendel a kisebb, A220-100-as változatból.
A vezérigazgató szerint nem hoznak elhamarkodott döntést, hosszú ideig tanulmányozták a lehetőségeket, de mind közül az európai gyártó (a kanadai Bombardier-tól átvett) terméke bizonyult a legjobbnak – méltatta a típust Tewolde Gebremariam. A megrendelés értéke darabonként 81 millió dolláros listaárral számolva akár 1,6 milliárd amerikai dollár is lehet.
Ilyen léptékű ügylet finanszírozását az etióp légitársaság legnagyobb riválisai, a Kenya Airways és a South African Airways nem tudnának finanszírozni állandó veszteségeik miatt. A két cég folyamatosan állami segítségre és mentőcsomagokra szorul, ezzel szemben az Ethiopian Airlines nyereséget képes termelni. Folyamatos fejlesztéseivel pedig még nagyobb versenyelőnybe kerülhet, bár jelenleg is a cég tulajdonában van Afrika legfiatalabb kereskedelmi repülőgép-flottája.
Airbus A220-as üzemeltető lehet a Czech Airlines
A cseh nemzeti légitársaság költségcsökkentési okok miatt hét darab A320neo-ra vonatkozó szerződéséből négyet lemondott, viszont a Flieger Faust oldal információi szerint helyettük négy A220-300-ast rendel.
A Czech Airlines egyelőre nem jelentette be hivatalosan az A220-asok beszerzését, a négy példányra szóló megrendelést egyelőre meg nem nevezett vásárló neve mellett listázza az Airbus.
A lépés azért lenne meglepő a cég részéről, mert a tulajdonos Travel Service flottájában a Boeing 737 NG és MAX típusok dominálnak, a korábbi hírek szerint pedig a cég inkább az Airbus-flotta teljes leépítése felé kívánt elmozdulni.
A megrendelés azért is meglepő, mert hasonló kategóriájú sugárhajtású gépek jelenleg nincsenek a cég flottájában, a regionális flottát ATR 42-esek és 72-esek alkotják.
Három A220-300-ast rendelt az Air Austral
Az Airbus közlése szerint az A220-300-as három példányára adott kötelező érvényű megrendelést a főképp hosszútávú járatokat üzemeltető, Réunion szigetén központtal rendelkező Air Austral.
A cég ezzel jelentős fejlesztést hajt végre, mert a széles törzsű Boeing 777-eseken és 787-eseken kívül eddig csak tíz évnél öregebb 737-eseket és ATR 72-500-asokat használt.